در تقویم ماه قمری ایام ماه رجب از جمله ایامی است که زیارت سیدالشهدا (علیه‌السلام) بسیار توصیه شده است. شاید تا یک سال پیش، این روزها خیلی‌هایمان بار سفر می‌بستیم به قصد کربلا و نجف. می‌رفتیم تا در اولین شب جمعه ماه رجب، پر آرزوهایمان را گره بزنیم به پرچم سرخ سیدالشهدا (علیه‌السلام) و پناه بگیریم در پناه امن علمدار حرم.

شاید نیت خیلی‌ها هم باز کردن سفره پر زرق و برق اعتکاف، کنج خانه پدری بود. چه تجربه بی‌نظیری؛ سه روز نورانی مجاور شدن در ایوان طلای حضرت ابو تراب و نشستن پای سفره مناجات امیرالمومنین (علیه‌السلام) در نیمه‌شب‌های مسجد کوفه و غروب روز پانزدهم که با روضه وداع، این سفره را محضر عقیله بنی‌هاشم به امانت می‌سپردیم.

اما یک سالی است که سهم دلدادگان کربلای معلی و نجف اشرف فقط دلتنگی است و زل زدن به صفحه تلویزیون، گوشی موبایل و زیارت از راه دور. این دلتنگی برای خیلی‌ها جور دیگری سنگینی می‌کند. آدم‌هایی که تا پیش از این، تنها غصه‌شان نداشتن توشه سفر بود و حالا بسته شدن راه سفر هم به این غم افزوده است.

به بهانه ایام زیارتی سیدالشهدا (علیه‌السلام) سراغی گرفتیم از حال و هوای این روزهای «صندوق زیارت» همان جایی که عزمشان برآورده کردن آرزوی همین کربلا نرفته‌هاست. صندوق قرض‌الحسنه زیارت چند سالی است که با همت جمعی از خیرین و سپرده‌گذاران اقدام به اعطای وام به افرادی نموده است که به دلیل مشکل مالی از سفر عتبات عالیات محروم مانده‌اند.

شاید در نگاه اول طبیعی به نظر برسد که با وجود ممنوعیت سفر به کربلای معلی، عوامل اجرایی صندوق زیارت روزهای آرامی را سپری کنند و خلاصه نه خبری از وام باشد و نه خبری از وام‌گیرندگان. اما چنددقیقه‌ای که از گفت‌وگوی‌مان با مسئول این صندوق گذشت، متوجه شدیم که باطن قضیه چیز دیگری است.

صندوق زیارت؛ همچنان پویا و فعال

مسئول اجرایی صندوق زیارت در تشریح اوضاع روزهای کرونایی صندوق زیارت می‌گوید: علیرغم تعلیق سفرهای زیارتی به عتبات عالیات و بالطبع عدم درخواست وام از سوی متقاضیان، اما این مجموعه بیکار ننشسته است و به شکل دیگری در قبال تعهدات خود انجام وظیفه می‌کند.

به گفته «نوید جمشید نژاد» با توجه به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اوضاع معیشتی و تحمیل مشکلات شدید اقتصادی به‌خصوص بر قشر کم درآمد که اتفاقاً عمده وام‌گیرندگان صندوق از این گروه هستند، تسهیلاتی جهت تعویق زمان بازپرداخت وام‌گیرندگان فراهم نمودیم.

وی در خصوص چندوچون این تسهیلات و نحوه ارائه آن‌ها گفت: بخشی از عزیزانی که موفق به دریافت وام از محل سپرده این صندوق شده‌اند، به دلیل شرایط اقتصادی در بازپرداخت وام با مشکل مواجه هستند. ما با رصد وضعیت مالی و راستی آزمایی این افراد، تصمیم گرفتیم از محل اعتبارات خود و جهت راکد نماندن سپرده مالی در صندوق «قبا» مهلت بازپرداخت اقساط وام‌گیرندگان را افزایش دهیم.

مسئول اجرایی صندوق قرض‌الحسنه زیارت همچنین اضافه کرد: شکل دیگر ارائه این تسهیلات؛ رایزنی برای یافتن خیرانی است که به عنوان حامی وام‌گیرندگان در بازپرداخت اقساط سهیم شوند.

البته جمشید نژاد این نکته را هم اضافه و تاکید کرد که تمام این اقدامات و برنامه‌ریزی جهت ارائه تسهیلات جدید با هماهنگی و کسب رضایت از بانیان صندوق و سپرده‌گذاران صورت می‌گیرد که عمده سپرده‌گذاران در جلسات شورا بر تمدید مهلت بازپرداخت تاکید دارند.

حفظ امانت در کنار اصل کرامت

مسئول اجرایی صندوق زیارت در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت ناشی از شرایط شیوع بیماری کرونا در ادامه همکاری سپرده‌گذاران تاثیر منفی داشته است، اظهار داشت: تمامی بانیان این امر خیر و کسانی که در این صندوق قرض‌الحسنه سهیم هستند، همچنان به ادامه این همکاری و باقی ماندن سپرده خود اشتیاق دارند.

وی یکی از عوامل موثر در موفقیت فعالیت دست‌اندرکاران صندوق زیارت و جلب اعتماد سپرده‌گذاران در تامین اعتبار این صندوق را شفافیت فعالیت مالی صندوق، ارائه گزارش دقیق و مستمر از این فعالیت‌ها و تعهد صادقانه ما در بازگرداندن مبالغ به صندوق است که در کنار حفظ کرامت افراد و آرزومندان سفر به مشاهد مشرفه عتبات عالیات، اولویت اصلی ما بوده است.

نیست گاهی، هیچ راهی جز به شاهی رو زدن

در طول ماه‌های اخیر با کاهش تقریبی روند ابتلا به کرونا بسیاری از دوستداران اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به جبران ممنوعیت سفر به عتبات عالیات و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، راهی مشهد مقدس شده‌اند تا شاید به دعای امام رئوف گره از راه بسته کربلا باز شود.

از مسئول صندوق زیارت سوال کردیم که آیا مسئولان صندوق در این شرایط برنامه‌ای جهت تغییر ماهیت اعطای وام و ارائه تسهیلات جهت سفر به دیگر اماکن زیارتی از جمله مشهد مقدس و سوریه دارند؟

جمشید نژاد در پاسخ چنین گفت که فلسفه تشکیل صندوق قرض‌الحسنه زیارت؛ اعطای وام به کسانی بوده است که در تامین هزینه سفر به عتبات عالیات دچار مشکل هستند و اصولاً این صندوق با هدف تحقق آرزوی آرزومندان زیارت امام حسین (علیه‌السلام) تاسیس شده است. بنابراین تاکنون برنامه‌ای در راستای تغییر این هدف و ارائه تسهیلات به دیگر اماکن زیارتی نداشته‌ایم. ضمن اینکه تاکنون هزینه سفر به مشهد مقدس به حدی نبوده است که مشمول دریافت وام باشد. چنانچه با توجه به افزایش قیمت‌ها به‌ویژه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و زائرسراها شاهد افزایش هزینه این سفرها باشیم، ممکن است در این خصوص نیز راهکاری اندیشیده شود که منوط به موافقت سپرده‌گذاران و در نظر گرفتن جمیع شرایط باشد.

صندوق قرض‌الحسنه زیارت؛ ظرفیت عظیم برای خلق فرصت ماندگار

مسئول صندوق قرض‌الحسنه زیارت در پایان این گفتگو ضمن ابراز خرسندی از توفیق حضور و فعالیت در این عرصه اظهار داشت: صندوق زیارت دارای ظرفیت بسیار بالایی است و یقیناً می‌تواند با هماهنگی و همفکری همراهان خود بیش‌ازپیش تاثیرگذار باشد.