به گزارش روابط عمومی موسسه زیتون، کتاب «بررسی ابعاد شش‌گانه پیاده‌روی اربعین» یکی از هفت کتاب آماده انتشار واحد پژوهش موسسه زیتون است که مراحل چاپ خود را پشت سر می‌گذارد.

 

برای تالیف این کتاب از راهنمایی اساتید دانشگاه استفاده شده است و با دست‌اندرکاران رویداد پیاده‌روی اربعین و نیز پژوهشگران حوزه فرهنگ و جامعه‌شناسی مصاحبه شده است.

 

در این کتاب صرف‌نظر از مطالعات انجام شده پیشین که تنها به مقوله پیاده‌روی اربعین اختصاص داشته است، تلاش شده وضعیت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، جمعیت شناختی و ژئوپولتیک کشور عراق به عنوان کشور میزبان و تمام کشورهای منطقه مطالعه شود و روابط میان این ابعاد شش‌گانه از دیدگاه ملت‌ها و دولت‌ها، مورد بررسی قرار گیرد.

 

با توجه به گستردگی موضوع، کتاب در چهار بخش اصلی تعریف شده که شامل؛ توصیف شرایط موجود در بحث پیاده‌روی اربعین، تحلیل و آسیب شناسی شرایط، تبیین چگونگی گذر از شرایط موجود برای رسیدن به شرایط مطلوب با حفظ ماهیت اصلی پیاده‌روی اربعین و در نهایت ارائه بسته راهبردی و استراتژیک به گروه‌های 16گانه دولتی و غیر دولتی دست‌اندرکار مراسم پیاده‌روی اربعین از جمله نهادهای سیاست‌گذار ایرانی، سمن‌های فرهنگی- تبلیغی، عتبات عالیات، علما و مراجع، رسانه‌های داخلی و خارجی و موکب‌داران است.

 

کارگروه واحد پژوهش با انجام ماه‌ها کار مطالعه کتابخانه‌ای و همچنین گفت‌وگو با گروه‌های مختلف شرکت کننده در اجتماع عظیم اربعین با در نظر گرفتن تنوع فرهنگ، قومیت، ملیت، دیدگاه مختلف مراجع تقلید و ترکیب سنی و جنسی و سطح اقتصادی زائران، تلاش نموده است با فهم شرایط موجود در گام اول نسبت به حفظ هویت رویداد پیاده‌روی اربعین تلاش کند و در گام بعدی با ارتقای کمی و کیفی این اجتماع عظیم، از این فرصت جهت شکل‌گیری شبکه جهانی تشیع بهره‌برداری نماید.

 

کتاب بررسی ابعاد شش گانه پیاده‌روی اربعین، در 500 صفحه به نگارش درآمده است و اکنون مراحل انتشار را پشت سر می‌گذارد و قرار است همزمان با ایام اربعین حسینی روانه بازار کتاب شود.