میر مسعود حسینیان سرکنسول سابق ایران در کربلاست. او نزدیک به پنج سال در کربلا خدمت کرده است و پرجمعیت‌ترین مراسم اربعین‌ را در کارنامه کاری خود دارد و طی این سال‌ها آمار زائران ایرانی پیاده‌روی اربعین از یک و نیم میلیون نفر به سه و نیم میلیون ایرانی رسید.

 

حسینیان اولین کسی است که در تاریخ عتبات، مقام خادم افتخاری به وی داده شده است. وی عصر روز دوشنبه (ششم مرداد) با حضور در موسسه زیتون با مدیر عامل و کارکنان موسسه به گفت‌وگو نشست و در سخنانی به اهمیت مراسم پیاده‌روی اربعین و وضعیت این مراسم در سال 99 پرداخت. 

 

حاصل سخنان وی را در ادامه بخوانید؛

اربعین بهترین فرصت برای دیپلماسی عمومی

مراسم پیاده‌روی اربعین در تمام زمینه‌ها پتانسیل خوبی دارد. من با موضوع؛ اربعین بهترین منبر دیپلماسی عمومی، در کربلا سخنرانی داشتم. وزارت خارجه یک دیپلماسی رسمی دارد و شیوه دیگری به نام دیپلماسی عمومی نیز مطرح است که با مجلس و دانشجویان و مردم و عشیره و کاسب‌ها سر و کار دارد. اربعین بهترین فرصت برای دیپلماسی عمومی است. شاید بیش از 40 کشور برای شرکت در مراسم اربعین به کربلا سفر می‌کنند که در این بین ایرانیان بیشترین جمعیت را دارند. من موکب کارکنان شرکت نفت چین در عراق و یا جوان صلیب به دستی را که به زیارت اربعین آمده بود، دیده‌ام.

 


نقش آمریکا در تحریک جوانان عراق

سال گذشته بعد از اربعین، اتفاق عجیب حمله به کنسولگری ایران در کربلا و نجف رخ داد. این مساله نشان داد ما با فضای داخلی جامعه عراق و به‌خصوص جوانان و دانشگاهیان آشنا نیستیم و خوب کار نکرده‌ایم. ما پیگیری زیادی در خصوص تبادل دانشجو داشتیم و مرتباً این موارد را به آقایان گفته بودیم ولی حرکتی انجام ندادند. در این مدت که ما در کربلا بودیم، آمریکایی‌ها حداقل 700 تا 800 دانشجو را از طریق ترکیه به آمریکا بردند. این افراد نمک‌گیر شدند و همین گروه‌ها بودند که نمایندگی ما را در کربلا آتش زدند و در دانشگاه بر علیه ما شعار دادند.

 

مراسم اربعین و فضای مجازی

امسال که نمی‌توانیم به طور فیزیکی به زیارت اربعین برویم باید از فضای مجازی نهایت استفاده بشود و روی این مسائل و جوانان عراقی و NGOهای عراق کار کنیم. امروز در حدود 12 هزار NGOدر عراق کار می‌کند که 99% آن‌ها سر در آخور عربستان و آمریکا دارد.

 

در عراق دو مشکل وجود دارد؛ یکی اینکه ما حواسمان نیست که اربعین در یک کشور خارجی برگزار می‌شود. این مشکل بزرگ ماست و زائر ما برخی موارد و برخی قوانین را قبول ندارد. برخی بدون ویزا و بدون پاسپورت می‌آیند و وقتی از آن‌ها سوال می‌کنیم چرا؟ می‌گویند عشق امام حسین (علیه‌السلام) است. من به این دسته از زائران گفته‌ام آیا ما در روز 28 صفر که شهادت امام رضا (علیه‌السلام) است به عراقی‌ها اجازه می‌دهیم بدون پاسپورت و ویزا به ایران بیایند؟ این چه عشقی است؟ باید قبول کنیم که عراق یک کشور خارجی است و قانون دارد.

 

نکته دیگری که ما باید آن را بپذیریم این است که عراق مرجعیت دارد. جایگاه آقای سیستانی رفیع است. یک بار من به دفتر آقا پیشنهاد کردم که ایشان برای ایام حج پیام می‌دهند و برای اربعین نیز پیام بدهند ولی گفتند آقا قبول نکرده و گفته‌اند تا زمانی که آقای سیستانی هست این کار جایز نیست. این نکته باید به گوش روحانیون ما در حوزه فرهنگی برسد. یا مثلا یکی از موکب‌داران ما، در روز اربعین فیلم مربوط به جنگ ایران و عراق را نمایش می‌داد. که همین کار مشکلاتی درست کرد. درحالیکه اربعین برای این است که بتوان التیام و و حدت ایجاد کرد. نباید جامعه عراق را تحریک کرد و باید پذیرفت عراق کشوری خارجی است و اگر می‌خواهیم کاری انجام بدهیم باید بر این مبنا کار کنیم و با هم هماهنگ باشیم.

 

لزوم شناساندن امام حسین (علیه‌السلام) به جهانیان

در دو سال گذشته شعار اربعین را من پیشنهاد کردم و پذیرفته شد و روی این شعارها کار و سخنرانی می‌کردند. سال گذشته گفته شد «اربعین سمبل وحدت شیعه» که بعد آن را گسترش دادیم و گفتیم «اربعین سمبل وحدت مسلمانان». ما برای زلزله و آتش سوزی مانور برگزار می‌کنیم. آیا ما به عنوان بچه شیعه نباید برای ظهور امام زمان (علیه‌السلام) از قبل تمرین داشته باشیم؟ آیا می‌توانیم 48 ساعته نیرو جمع کنیم؟ من روی این نکته فکر کردم تا ببینم یاران امام زمان چه صفاتی دارند؟ و دیدم مشخصاتی که در متون آمده دقیقاً در مورد زائران اربعین مصداق پیدا می‌کند. من با این رویکرد که اربعین مانوری برای ظهور است روی این مساله کار کردم و از این قضیه خیلی خوب استقبال شد. اسلام چند مقطع داشت؛ بعثت، غدیر، شهادت امام حسین (علیه‌السلام) در روز عاشورا و ظهور. من اربعین را بین عاشورا و ظهور قرار دادم، چون اگر اربعین نبود عاشورا جایگاه چندانی نداشت. پس اربعین مانوری برای ظهور است. اربعین برای این است که داستان کربلا ادامه پیدا کند. وقتی امام زمان (علیه‌السلام) ظهور می‌کنند می‌گوید جد من حسین (علیه‌السلام) است. پس باید قبلش امام حسین (علیه‌السلام) را به دنیا شناسانده باشیم. اربعین می‌تواند این کار را انجام بدهد.

 

شرایط اربعین 99

احتمال اینکه امسال مراسم اربعین برگذار نشود زیاد است. در این شرایط چند مدل پیش‌رو داریم. یکی اینکه مثل سال‌های گذشته پیاده‌روی اربعین برگزار شود که اصلاً مقدور نیست. دیگر اینکه اصلاً برگزار نشود که طبیعتاً این هم نمی‌شود. در گزینه دیگری پیشنهاد شد به طور انتخابی از هر کشوری هیاتی یا تعداد محدودی بروند که این روش هم منطقی نبود، چه کسی را و با چه مبنایی می‌توان انتخاب کرد؟ پیشنهاد دیگری هم ارائه شد که هزینه‌ای برای زیارت اربعین دریافت شود که واقعاً مایه خجالت بود چون ملت ایران این زیارت را رایگان می‌شناسند و برنامه به‌هم می‌خورد. تنها راهی که می‌ماند این است که اربعین هم مثل حج برگزار شود. عربستان امسال فقط هزار نفر حاجی دارد.

 

به نظر من اربعین هم به همین صورت خواهد بود و خارجی‌ها را راه نمی‌دهند و اربعین را تعطیل اعلام می‌کنند و منع رفت و آمد اجرا می‌شود. شاید عشایر عراقی برنامه‌های خود را اجرا کنند، ولی بعید است که مرز باز شود.

 

یکی از کارهایی که از امروز باید انجام بدهیم فضاسازی برای شرایط جدید است. برخی در رسانه‌ها مساله را داغ می‌کنند که باید برعکس کار کنند. متاسفانه امروز تا بگویند نه، بین دین و دنیا دعوا به راه می‌افتد. ما نمی‌گوییم حرم کرونا دارد؛ من و شما کرونا داریم و این بیماری را به حرم می‌بریم. متاسفانه تا به طیفی می گویید به حرم نروید فکر می‌کنند می‌خواهیم به امام حسین (علیه‌السلام) توهین کنیم در حالی که این تصور اشتباه است و ما به سلامتی مردم هم فکر می‌کنیم.