هفته گذشته، در بیستم مرداد سال 1399، تورج دریایی، استاد تاریخ ایران و جوامع پارسی‌زبان دانشگاه کالیفرنیا، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «امروز روز خوبی بود، چون کرسی جدید مطالعات دین مزدیسنا / زرتشتی شناسی را در دانشگاه کالیفرنیا - ارواین اعلام کردیم. چند سال طول کشید تا کرسی شکل گیرد، اما در پایان موفق شدیم.»

کرسی مطالعات زرتشتی در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا بعد از گذشت 14 سال از تاسیس مرکز مطالعات ایران‌شناسی این دانشگاه، تاسیس شد و به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز با کمک نیکوکاران ایرانی مقیم آمریکا و ایران به ثمر رسیده است و هدف از تشکیل آن آشنایی جهان با دین زرتشت، مطالعات بین فرهنگی، ارتقای ایران‌شناسی و تاریخ پارسی‌زبانان است.

این مرکز پذیرای پژوهشگران و نوپژوهان حوزه مطالعات تاریخ ایران و دین‌شناسی از تمام دنیا است و بستری مناسب برای ارتقای سطح آگاهی در حوزه دین زرتشت و برقراری ارتباطات بین فرهنگی در جهان به وجود آورده است.

کرسی زرتشتی پژوهی در یکی از برترین دانشگاه‌های جهان شکل گرفته است که سالانه بسیاری از پژوهشگران و نوپژوهان مطرح جهان برای یافتن فرصت مطالعه و همکاری با این دانشگاه تلاش می‌کنند. تاسیس یک کرسی دانشگاهی در حوزه دین زرتشت، در یکی از برترین دانشگاه‌های جهان خود موجب شناخته شدن بیشتر این آیین در جهان می‌شود.

تاسیس این کرسی دانشگاهی بیش ‌از پیش جای خالی کرسی دانشگاهی، پژوهشکده و مرکز مطالعات حسینی در دانشگاه‌های برتر دنیا را به یادمان می‌آورد. تلاش‌هایی که می‌توانیم برای نشر نام امام حسین (علیه‌السلام) و ترویج حسین شناسی در دنیا انجام دهیم و به نظر می‌رسد، تاکنون در اولویت هیچ‌یک از دغدغه‌مندان حوزه حسینی نبوده است.