دولت اسلامی عراق و شام یا همان «داعش» که در اخبار این سال‌ها یا از وحشی‌گری‌ها، کشتار انسان‌های بی‌گناه و تلاش وافر برای از بین بردن میراث‌های بشری‌اش شنیدیم یا از تلاش دولت-ملت ها برای از میان بردنش؛ حالا طی چند روز گذشته بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده و این بار کتابخانه دیجیتال داعش کشف شده است.

داعش از توانمندترین، حرفه‌ای‌ترین و به روزترین تیم‌های طراحی، فنی و تولید محتوا در فضای افراطی‌گری استفاده کرده است. این گروه افراطی که مجلات جذابی مانند «دابق» را به زبان‌های مختلف تولید می‌کرد و از طریق فضای مجازی در دسترس همگانی قرار می‌داد، حالا مجموعه‌ای متشکل از 90 هزار اثر را در قالب کتابخانه دیجیتال به وجود آورده است. مجموعه‌ای غنی از هر آنچه مربوط به افراطی‌گری و سازوکارهای بهتر عمل کردن در این فضا است.

این کتابخانه دیجیتال که سرنخ‌هایی از آن در سال 2019 میلادی یافت شد، با بیش از ده هزار بازدید روزانه، موفقیت بی‌سابقه یک یک گروه افراطی برای ترویج خشونت در جهان است. در این مجموعه به خوبی به مخاطبین آموزش داده می‌شود که چگونه تروریست بهتری باشند!

کتابخانه‌ای با بیش از 90 هزار رکورد که بسیاری از مردم جهان را با رویکردی افراطی و تروریستی آشنا می‌کند، آنها را جذب خود می‌کند و در نهایت اندیشه‌ای را به خوبی در جهان ترویج می‌دهد. استفاده از تکنولوژی روز، تبلیغات قوی و پشتیبانی فنی کم نظیر موجب شده است همین امروز از بین بردن این 90 هزار مطلب بارگذاری شده در دنیای مجازی با دشواری همراه باشد.

حالا سری بزنیم به این سوی میدان.

تاکنون بیش از شش مرکز و موسسه را در ایران و سایر کشورهای منطقه یافته‌ایم که طی سالیان تلاش کرده‌اند تا کتابخانه فیزیکی یا دیجیتال امام حسین (علیه‌السلام) را راه‌اندازی کنند. احتمالاً تعداد بیشتری نیز در پی این کار بوده‌اند، اما ما حداقل شش مرکز اصلی را یافته‌ایم. هریک به دلایلی مانند مشکلات مالی، نداشتن نیروی انسانی، کج‌سلیقگی‌ها در بخش تبلیغات و... نیمه‌کاره رها شده‌اند. یکی از نمونه‌هایی که به مرحله رونمایی رسیده است نیز، به دلیل مشکلات فنی در فضای مجازی کارآمد نیست.

چه می‌شد اگر امروز تیتر یک خبرگزاری‌های دنیا، رونمایی از کتابخانه دیجیتال با چندصدهزار رکورد در فضای مجازی با موضوع امام حسین (علیه‌السلام) بود که هر روز بیش از ده هزار نفر از آن دیدن می‌کردند و بازدیدکننده ها می‌آموختند چگونه با الهام گرفتن از حسین بن علی (علیه‌السلام) انسان بهتری در دنیا باشند.