کانادا کشوری در آمریکای شمالی است که سیاست‌گذاری‌های دقیقی بر روی توریسم ترتیب داده و سالانه میزبان جمعیت زیادی از سراسر جهان است. در سال 2018 آمار تعداد توریست‌هایی که کانادا را به عنوان مقصد خود انتخاب کردند، از مرز 21 میلیون نفر گذشت. 21 میلیون نفری که یکی از گزینه‌های اصلی‌شان در سفر، بازدید از شهر تورنتو، پرجمعیت‌ترین شهر کانادا و یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور است.

اما چه گزینه‌هایی برای بازدید در شهر تورنتو وجود دارد؟

از سال 2014 میلادی یکی از گزینه‌های مهم؛ بازدید از موزه آغاخان (امام شیعیان اسماعیلی) است. موزه و مرکز آغاخان در شهر تورنتو به عنوان اولین موزه تخصصی اسلامی در آمریکای شمالی در فضایی به مساحت هفت هکتار احداث شده است. موزه‌ای با معماری منحصربه‌فرد که با الهام گرفتن از نور طراحی شده است. «نور» به عنوان عنصر محوری در مفاهیم فرهنگ اسلامی محور طراحی این سازه نیز قرار داشته است.

در این موزه آثاری از مجموعه‌های تاریخ اسلام در دست امام اسماعیلیان و مجموعه‌داران بزرگ دنیا جمع‌آوری‌شده و بسیاری از آنها نیز متعلق به ایران و هنرمندان ایرانی است. به‌علاوه، فضای مناسب برای بحث و تبادل‌نظر، گذراندن دوره‌های آموزشی و آشنایی بیشتر با فرهنگ مسلمانان نیز در کنار موزه در نظر گرفته شده است که بسیاری از بازدیدکنندگان را جذب خود می‌کند.

این مرکز هفت هکتاری با هزینه‌ای بالغ ‌بر 300 میلیون دلار در شهر تورنتو، مسئولیت خطیر معرفی فرهنگ مسلمانان به‌خصوص شیعیان را بر عهده دارد. موزه و مجموعه‌ای کم‌نظیر که برای بسیاری از توریست‌ها دریچه‌ای نو به جهان اسلام و تشیع است.

جستجوهای اینترنتی فعالیت‌های مشابهی در کشورهای توسعه‌یافته توسط شیعیان اثنی‌عشری را نشان نمی‌دهد. شاید جای خالی حفظ میراث تشیع به خصوص میراث حسینی و معرفی آن به دنیا، روزی میان شیعیان اثنی‌عشری نیز احساس شود و به ضرورت آن پی ببریم. امیدواریم آن روز دیگر خیلی دیر نشده باشد و بیش از این گوی رقابت ربوده نشده باشد.