شاید اولین نکته‌ای که با دیدن لوگو یا نشان رسمی یک شرکت تولیدی یا موسسه تجاری و یا نهاد فرهنگی به ذهن بیننده خطور کند این است که چرا این نشان؟ اینکه المان‌های جاگرفته در لوگو چه پیامی برای مخاطب دارد و این پیام تا چه اندازه هنرمندانه و البته ساده و روان طراحی شده از جمله نکات کلیدی است که برای طراحی یک نشان باید در نظر گرفته شود.

موسسه زیتون به عنوان یک موسسه مردم‌نهاد تجربه سال‌ها فعالیت با محوریت امام حسین (علیه‌السلام) با رویکرد حفظ میراث و نشر نام امام حسین (علیه‌السلام) را دارد.

آغاز این فعالیت به سال 84 و افتتاح وب‌سایت «کرب و بلا» باز می‌گردد. آغازی که به همین وب‌سایت ختم نشد و در گذر زمان، گام به گام افق‌های جدیدی در این مسیر گشوده شد و به گستره‌ای از فعالیت‌ها و پروژه‌ها منتهی گردید.

اکنون و در سال 99 با گذشت بیش از یک دهه از آغاز به کار این موسسه، کم‌کم «زیتون» به عنوان یک برند موفق در حوزه معارف دینی جای خود را در اذهان جویندگان دانش دینی و پژوهشگران معارف حسینی باز کرده است.

برندی که برای معرفی بهتر خود به مخاطب، لاجرم از تعریف یک هویت بصری است و این هویت بصری می‌بایست به گفته مدیرعامل موسسه زیتون نمایی جامع و کامل از هویت وجودی موسسه زیتون، دغدغه‌ها، فعالیت‌ها و مخاطبانش باشد و از سویی نیز همگام با پیشرفت روز دنیا شکل بگیرد. چرا که لازمه فعالیت مجموعه‌های فرهنگی در هر زمانه‌ای، شناخت دنیای معاصر و استفاده از روش‌های به روز جهت حفظ و گسترش میراث فرهنگی و مذهبی است.

این اتفاق در آستانه محرم سال 1442 پس از ماه‌ها کار و فعالیت رخ داد و موسسه زیتون شاهد رونمایی از لوگوی جدید بود. نشانی که از بار سنگین مسئولیت‌ها، فعالیت‌ها و دغدغه‌های دست اندکاران این موسسه حکایت می‌کند و قرار است مهر تائیدی باشد بر این مسئله که خیمه امام حسین (علیه‌السلام) چتری است به وسعت تمام بشریت، فارغ از رنگ و نژاد و سلایق سیاسی و گرایش‌های اعتقادی.

لوگوی جدید موسسه با نمایی از شاخه زیتون در واقع وام گرفته از آیات ابتدایی سوره مبارکه «تین» است که طبق بیان مفسرین در شان امام حسن و امام حسین (علیهم اسلام) نازل شده است.

«سید علی باروتیان» می‌گوید: این موسسه به عنوان نهادی که برای معرفی نام و حفظ میراث سیدالشهدا (علیه‌السلام) در جهان تلاش می‌کند، سر جنگ با هیچ فرد و فرقه و آیینی ندارد و این رویکرد موسسه با استفاده از طراحی شاخه زیتون که نماد صلح در جهان است، بیان شده است.

اما تنوع رنگ‌ها ویژگی دیگر این لوگو است که تداعی کننده تنوع حوزه‌های فعالیت موسسه و تنوع مخاطبین است. حوزه پژوهشی، اجتماعی و رسانه‌ای سه عرصه اصلی فعالیت موسسه زیتون است و پروژه‌های متنوع از جمله کتابخانه تخصصی چندزبانه امام حسین (علیه‌السلام)، دانشنامه تخصصی چندزبانه امام حسین (علیه‌السلام) (ویکی حسین)، معرفی فرهنگ امام حسین (علیه‌السلام) در فضای مجازی و ... شاهدی بر این تنوع فعالیت‌ها است.

خلاصه ای از جلسه رونمایی لوگوی جدید موسسه زیتون را در لینک زیر ببینید: