اگر نگاهی به عملکرد وب‌سایت «کرب‌وبلا» طی ایام محرم و صفر داشته باشیم، خوشبختانه با روند رو به رشد این وب‌سایت مواجه می‌شویم. شاهد این روند موفق فعالیت؛ رشد فزاینده آمار بازدید و مراجعه کاربران است که با افزایش خیره‌کننده از مرز تعداد یک میلیون و 300 هزار بازدید گذشت و در رده‌بندی وب‌سایت‌های ایرانی جایگاه 2 هزار و در رده‌بندی جهانی رتبه100 هزار را از آن خود کرد.

این روند صعودی البته پیش از این و در طول سال‌های فعالیت کرب‌وبلا تکرار شده و کسب رتبه نخست پنجمین دوره جشنواره ادبی «جایزه محتشم»، دریافت تندیس برترین وب‌سایت حوزه دین و معارف در پنجمین دوره جشنواره «وب و موبایل ایران» و همچنین قرار گرفتن در جمع برترین‌های جشنواره هفتم، دهم و دوازدهم این جشنواره رهاورد فعالیت موفق کرب‌وبلا است که در مقایسه با فعالیت وب‌سایت‌های مشابه موفقیت قابل توجهی به شمار می‌آید.

یکی از عوامل اقبال حداکثری مخاطبان و کاربران به وب‌سایت کرب و بلا را می‌توان پخش زنده از مشاهد مشرفه کربلای معلی به‌ویژه در ایام عاشورا و اربعین حسینی دانست که البته این امکان به عنوان بخش ثابت و همیشگی سایت در طول ایام سال فعال و یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های سایت است.

این بخش وب‌سایت با توجه به شرایط ویژه ایام ماه محرم و صفر امسال و ممنوعیت سفر به عراق و کربلای معلی،تاثیر ویژه‌ای در ایجاد امکان زیارت از راه دور دوستداران زیارت سیدالشهدا (علیه‌السلام) به همراه داشته است.

وب‌سایت کرب‌وبلا همچنین با تولید، جمع‌آوری و انتشار روزانه اخبار، گردآوری و انتشار مقالات تخصصی و نیز گفتگو با پژوهشگران حوزه معارف حسینی، اندیشمندان و صاحبان فکر و عقیده در این حوزه به منبع قابل رجوع و مرجع قابل‌اطمینان پژوهشگران و افرادی تبدیل شده است که در جستجوی محتوای علمی تخصصی با محوریت امام حسین (علیه‌السلام) هستند.

البته این مراجعه به وب‌سایت علاوه بر رشد آماری کرب‌وبلا مسئولیت دست‌اندرکاران را در تهیه خوراک فکری علمی و موثق سنگین‌تر می‌کند.

نوای حسینی در حسینیه مجازی کرب‌وبلا

محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا در ایام ماه محرم و صفر امسال، شرایط خاصی را به جامعه مذهبی کشور و بلکه دنیا تحمیل کرد؛ از محدودیت سفرهای زیارتی و بسته بودن اماکن مقدسه زیارتی به روی زائران تا برگزار نشدن هیئات و مجالس مذهبی به سبک و سیاق معمول هر ساله. در این شرایط فضای مجازی با پخش زنده مراسم هیئات مذهبی و ارتباط زنده اماکن متبرکه به‌ویژه عتبات عالیات راه‌حلی شد برای کاستن از آلام این‌همه محدودیت.

وب‌سایت تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) کرب‌وبلا نیز با توجه به محدودیت برگزاری هیئات مذهبی و از سویی اهمیت برپایی مجلس سیدالشهدا (علیه‌السلام) و نیاز جامعه مذهبی به شرکت در این گونه مراسم، بنابر اقتضا شرایط از ظرفیت فضای مجازی به بهترین شکل بهره برد و علاوه بر ارتباط زنده با کربلای معلی با پخش زنده مراسم سوگواری دهه اول ماه محرم که به میزبانی موسسه زیتون برگزار شد، حسینیه مجازی را برای عاشقان آل الله راه‌اندازی کرد.

گامی نو در راستای جهانی سازی نام امام حسین (علیه‌السلام)

همزمان با ماه محرم و صفر، شاهد تحولی جدید در کرب‌وبلا بودیم و آن هم راه‌اندازی و بروز رسانی نسخه انگلیسی زبان این وب‌سایت بود.

در حال حاضر شاهد آن هستیم که موتورهای جستجو و صفحات مجازی به لحاظ ارائه محتوای صحیح از سیره و شخصیت امام حسین (علیه‌السلام) و حادثه کربلا به نوعی دچار ضعف محتوایی هستند و آنچه از این رویداد در جهان مجازی به مخاطب ارائه می‌شود، بعضا داده‌های غیر مستند و نامعتبر و در برخی موارد هم اطلاعات غلط است. با رصد دقیق تیم پژوهشی و فهم این خلا محتوایی، لزوم راه‌اندازی و تولید و انتشار محتوای علمی و معتبر به زبان انگلیسی در دستور کار قرار گرفت.

در گام اول بخشی از تمرکز این وب سایت به جمع‌آوری تصاویر باکیفیت و معنادار با محوریت عاشورا، کربلا، امام حسین (علیه‌السلام) و یاران بزرگوارشان قرار گرفته و تاکنون مجموعه‌ای بالغ بر هزار عکس با پی‌نوشت به زبان انگلیسی جمع آوری و انتشار یافته است.

البته فعالیت سایت انگلیسی کرب‌وبلا تنها محدود بر این بخش نیست و در آینده نه چندان طولانی شاهد انتشار محتوای متنی در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

تمام تلاش و دغدغه کارشناسان وب سایت کرب‌وبلا ارتقا کمی و کیفی محتوای وب‌سایت است تا وب‌سایت تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) به جایگاه واقعی خود به عنوان مرجع موثق معرفی جهانی نام و مکتب و میراث حسینی به مسلمان نه‌تنها ایران بلکه جهان نائل شود و دریچه‌ای از معارف را به روی جویندگان حقیقت ناب حسینی باز کند.