روابط عمومی موسسه زیتون: شاید بیشترین خاطره‌ای که کودکان دهه پنجاه و شصتی و شاید هم دهه هفتادی‌ها از شعر و ادبیات و کتاب فارسی دوران دبستان دارند؛ ترانه زیبا و دلنشین «صد دانه یاقوت» باشد، شعری که امضای شاعر مهربان و دوست‌داشتنی؛ مصطفی رحماندوست پای آن بود و از همان بچگی رحماندوست را با کودکانه نوشته‌هایش شناختیم و عاشقش شدیم.

رحماندوست کودکی ما به قاعده آکادمیک‌ها با مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی و مویی که طی سال‌ها خواندن و نوشتن و یاد دادن سپید کرده، دنیایی از دانسته‌ها و تجربه‌هاست. جایگاه کنونی و رشد و ارتقای ادبیات کودک و نوجوان، مرهون زحمات این معلم محبوب است و به حق او را «پدر شعر کودک ایران» نام داده‌اند.

مجله سروش کودکان، رشد دانش‌آموز، شهرزاد قصه‌گو، فوت کوزه‌گری، تالیف و ترجمه داستان و کتاب‌هایی در مورد شیوه قصه‌گویی تنها بخشی از صدها اثر مکتوب این استاد طی 30 سال فعالیتش است. فعالیتی که تنها به نوشتن ختم نشد؛ داوری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان، تدریس در دانشگاه‌ها، عضویت هیئت داوری کتاب سال و شورای کتاب کودک ایران و شورای موسیقی کودک، همچنین تاسیس و راه‌اندازی پایگاه اینترنتی «کتابخانه ملی کودک و نوجوان ایران» همه و همه قدم‌هایی بوده است که مصطفی رحماندوست برای ادبیات کودکان ایران برداشته و حالا نام او در تاریخ سرزمین کهن پارسی به نیکی ثبت است.

شعرهای مصطفی رحماندوست شاید با دانه‌های قرمز و کنار هم چیده سرخ انار و کتاب فارسی دبستان شروع شد، اما کتاب شعر او سال‌ها بعد با بندبند لالایی عاشورا عطر حسینی گرفت و از بزرگ‌ترین حماسه بشری، تصویری قابل‌فهم برای کودکان به تصویر کشید، به شیرینی همان یاقوت‌های انار.

استاد مصطفی رحماندوست روز گذشته به دعوت آکادمی زیتون ساعاتی را میهمان موسسه بود. بهانه این حضور هم گفتگو و بررسی زمینه همکاری مشترک بود.

از موسوعه امام حسین (ع) تا حضور در آکادمی زیتون

نکته جالب این هم‌نشینی و گفتگو؛ پررنگ‌تر شدن حلقه‌های اتصال دوستداران سیدالشهدا (ع) زیر یک پرچم است و آن هم حفظ میراث امام حسین (ع). پرچمی که سال‌هاست فعالان موسسه زیتون برای برافراشته شدن آن تلاش می‌کنند و به نگاه حضرت، این زنجیره اتصال روز به روز با آمدن آدم‌هایی که رنگی از حب حسین بن علی (ع) دارند، محکم‌تر از دیروز می‌شود.

استاد رحماندوست خاطره اولین گره زندگی‌اش با نام امام حسین را از سال 65 باز کرد و روزهایی که در جبهه حضور داشت و با دیدن و فهمیدن همه آنچه که در سنگر جبهه‌ها کم بود، تصمیم به نوشتن گرفت و نامش را از مدینه تا مدینه گذاشت.

ادامه این گره خوردن مصطفی رحماندوست با ذات مقدس سیدالشهدا (ع) حاصلش مجموعه‌ای گران‌بهاست با عنوان «موسوعه امام حسین (ع)» که شروعش با تلاش‌های این استاد ادبیات بوده است.

استاد رحماندوست سایه دوباره حضور سیدالشهدا (ع) در زندگی‌اش را مربوط به دورانی دانست که به دعوت یکی از دانشگاه‌های آلمان قصد خروج از کشور را داشت، اما در همین اثنا و بر حسب اتفاق در تماسی که «آیت اله جاودان» با ایشان داشتند و تفقدشان نسبت به موسوعه امام حسین (ع) و ذکر این نکته که «به هر جا که می‌توانی برای امام حسین (ع) کار کنی برو اما ایران بیشتر به تو نیاز دارد» به آرامشی رسید و مست از این عنایت و توجه، قوی‌تر از قبل قلم برداشت برای نوشتن.

ادامه این گفتگو خوشبختانه منتج به توافق برگزاری کلاس و دوره‌هایی در آکادمی زیتون زیر نظر استاد مصطفی رحماندوست شد. اتفاقی که انشاالله در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

لازم به ذکر است پیش از صحبت‌های استاد رحماندوست، «سید علی باروتیان» مدیرعامل موسسه زیتون در خصوص چگونگی تاسیس، چارچوب فعالیت‌ها و پروژه‌های این موسسه توضیحات کاملی را بیان کرد. در ادامه «یاسمن باروتیان» توضیحاتی از فعالیت آکادمی زیتون، مدارس چهارگانه زیر نظر این آکادمی و دوره‌های برگزار شده طی ماه‌های اخیر ارائه داد.