روابط عمومی موسسه زیتون: این روزها بواسطه خیز دوباره ویروس وحشی کرونا و قطعی‌های مکرر برق و خلاصه شرایط خاص کشور، پرسنل زیتون به صورت دورکاری مشغول فعالیت هستند. به همین دلیل چیزی که حدس می‌زدیم اینکه موسسه آرام‌تر از همیشه باشد اما وقتی سری به کتابخانه موسسه یا همان کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) زدیم، متوجه شدیم برو بیای کتابخانه‌چی ها این روزها زیادتر و پر سر و صداتر از همیشه است.

اضافه شدن سالن وسیع‌تر با قفسه‌های چوبی براق و جلاخورده که بوی رنگ تازه از آن به مشام می‌رسد و تعداد انبوه کتاب‌هایی که گوشه کتابخانه روی هم چیده شده‌اند، همه و همه خبر از تغییر و تحولات اساسی می‌دهد.

برای اینکه سراغی از حال و هوای این روزهای کتابخانه بگیرم، سری به تکنیسین‌های فعال کتابخانه زدم؛ «ساغر مکاریان» و «فرسته صفری». اصلا فرصتی برای گپ زدن ندارند، شاید به اندازه چند دقیقه استراحت و نوشیدن یک لیوان چای. همین فرصت خوبی بود تا بشود از اوضاع جدید کتابخانه باخبر شد.

مکاریان مسئول پروژه کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) می‌گوید: به تازگی بیش از 6000 جلد کتاب به منابع فیزیکی کتابخانه افزوده شد و همین افزایش تعداد کتاب‌ها باعث شد مدیران موسسه به فکر تفکیک کتابخانه به دو سالن عمومی و تخصصی بیفتند.

کتاب‌های عمومی شامل تمام منابع مطالعاتی اعم از کتاب، مجله، پایان‌نامه و ... که شامل موضوعات متفرقه‌ای مثل دانش مدیریت، دانستنی‌ها، مجلات علمی، روزنامه‌نگاری و ... هستند در محل قبلی کتابخانه گنجانده شده و با توجه به تعداد بسیار زیاد منابع فیزیکی با محوریت امام حسین (علیه‌السلام)، سالن تخصصی با متراژی وسیع‌تر به این کتب اختصاص داده شده است.

ساغر مکاریان می‌گوید: در حال حاضر کتابخانه دو پروسه مهم را پیش رو دارد؛ تجهیز کتابخانه فیزیکی که حدود دو هفته‌ای است به شدت مشغول سر و سامان دادن به آن هستیم و بخش اعظم کتاب‌ها جداسازی و در قفسه‌ها چینش شده است.

درج برچسب، بارگذاری تصاویر جلد کتاب‌ها، منابع دیجیتال و ثبت کاربرگ کتاب‌ها هم بخش دیگری از امور مربوط به کتابخانه است که در حال حاضر روزانه 50 مورد ثبت کتاب صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود با اتمام مراحل آماده‌سازی کتابخانه فیزیکی، این قسمت از کار سرعت بیشتری بگیرد.

بر اساس آماری هم که «فرشته صفری» کارشناس ارشد کتابداری و تکنیسین کتابخانه امام حسین (علیه‌السلام) ارائه داد؛ در حال حاضر تعداد 7966 جلد کتاب فارسی در مخزن کتابخانه موجود است که تعداد 3592 از این مجلدات در سایت کتابخانه بارگذاری شده است.

همچنین 584 جلد کتاب به زبان انگلیسی وجود دارد که تعداد 317 جلد به صورت فایل PDF در سایت کتابخانه بارگذاری و در اختیار اعضا قرار داده شده است.

علاوه بر آن تعداد 254 شماره مجله به زبان فارسی موجود است و تمام این مجلدات در سایت کتابخانه هم بارگذاری شده و قابل استفاده کاربران است.

خلاصه کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) روزهای شلوغ و پر سر و صدایی را می‌گذراند و انشالله با تجهیز کامل کتابخانه فیزیکی و اتمام پروسه کتابخانه دیحیتال، بزودی شاهد رونمایی از این کتابخانه که در نوع خود بی‌نظیر هست خواهیم بود.

برای دیدن تصاویر این روزهای کتابخانه حتما ما را همراهی کنید: