به گزارش روابط عمومی موسسه زیتون، در ماه‌های اخیر بواسطه گسترش بیماری کرونا شرایط خاصی بر کشور و از جمله موسسات فرهنگی و مذهبی حکم‌فرما شده و اغلب موجب کمرنگ شدن فعالیت این دست موسسات شده است.

موسسه زیتون در مقایسه با سایر موسسات مشابه خود هرچند بی‌نصیب از پیامد این مشکلات نبوده اما تلاش جمعی پرسنل موسسه بر آن بوده است که در شرایط مختلف و طول ایام سال، فعالیت خود را که در راستای ترویج فرهنگ حسینی تعریف شده است، بی‌وقفه ادامه دهند.

از جمله واحدهای فعال و پر طرفدار موسسه؛ آکادمی زیتون است که در حال حاضر با برگزاری دوره‌های مختلف از جمله «نویسندگی»، «قصه‌گویی»، «تایپوگرافی»، «فتوشاپ»، «خط معلی» و «گفتگوی دینی در دنیای معاصر» در قالب دوره حضوری و نیز آنلاین، میزبان هنرجویان و دانش‌پذیران از سراسر کشور است.

علاوه بر دوره‌های آموزشی که با سرفصل‌های تعریف شده طی ترم‌های متوالی برگزار می‌شود، تشکیل کارگاه‌های مختلف از جمله «کودک احساس»، «مهارت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی»، «آموزش عکاسی با موبایل» و... را نیز باید به برنامه‌های در دست اجرای این واحد موسسه زیتون اضافه کرد که تمامی این فعالیت‌ها در راستای تربیت نیروی کارآمد، آگاه به مسائل روز و توانمند در حوزه‌های مختلف علم روز صورت می‌گیرد.

تخصصی‌ترین منبع علمی و پژوهشی حوزه معارف حسینی

کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) یکی دیگر از بخش‌های قابل توجه و فعال موسسه زیتون است که طی مدت زمان نه چندان طولانی از آغاز به کار این کتابخانه تاکنون، پیشرفت چشمگیری در جمع‌آوری، دسته‌بندی و تلاش برای تهیه فهرست کاملی از منابع علمی در حوزه امام حسین (علیه‌السلام) داشته و در حال حاضر با تقویت منابع فیزیکی و دیجیتال و نیز گسترش فضای فیزیکی کتابخانه، به چشم‌انداز خود یعنی تبدیل شدن به تخصصی‌ترین منبع علمی و پژوهشی در حوزه معارف حسینی نزدیک می‌شود.

گام به گام تا معرفی جهانی امام حسین (علیه‌السلام)

از جمله کمبودهایی که در خصوص معرفی جهانی امام حسین (علیه‌السلام) مشهود است؛ عدم وجود اطلاعات مستند و موثق در خصوص شخصیت سیدالشهدا (علیه‌السلام)، سیره زندگی ایشان، اصحاب و یاران حضرت و مهم‌تر از همه اینها واقعه عظیم عاشورا و ضرورت شبهه‌زدایی از این نهضت ماندگار تاریخ تشیع است.

دست اندرکاران موسسه زیتون در قالب پروژه عظیم دانشنامه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) «ویکی حسین» در تلاش هستند با تکمیل و بهبود مداخل موجود، افزایش مداخل در تمام زیرمجموعه‌ها و عناوین مرتبط با امام حسین (علیه‌السلام) و در گام بعدی گسترش دامنه فعالیت این دانشنامه به دیگر زبان‌های زنده دنیا از جمله انگلیسی، عربی و ... همچنین بهبود و افزایش مداخل حسینی در «ویکی پدیا» گامی موثر در راستای رفع این کمبود و جهانی شدن نام سیدالشهدا (علیه‌السلام) بردارند.

وب سایت "SHIATENT" نیز از دیگر پروژه‌های فعال حال حاضر زیر مجموعه موسسه زیتون است. در این وب‌سایت تلاش می‌شود اطلاعات کامل و مستند از نویسندگان و چهره‌های مشهور، موسسات و مراکز فعال و سایر رویدادها و فعالیت‌های مرتبط با تشیع در سراسر جهان جمع‌آوری، به زبان انگلیسی ترجمه و با جستجوگران این حوزه در سراسر دنیا به اشتراک گذاشته شود.

لحظه به لحظه با حسین (علیه‌السلام)

پخش زنده از کربلای معلی در اغلب ایام سال از طریق صفحه اینستاگرام “imamhussain_lovers” و انتشار مقالات پژوهشی، انعکاس تمامی اخبار روز و رویدادهای مرتبط با امام حسین (علیه‌السلام) در وب‌سایت «کرب و بلا» از دیگر فعالیت‌هایی است که به صورت شبانه‌روزی توسط اعضای موسسه زیتون در حال انجام است. فعالیت‌هایی که در راستای معرفی و ترویج نام امام حسین (علیه‌السلام) تعریف شده و این خدمت‌گزاری در تمام طول سال و حتی در شرایط خاص مثل محدودیت‌ها و تعطیلی ناشی از شیوع مجدد بیماری کرونا لحظه‌ای تعطیل نبوده و بدون وقفه در حال انجام است.