روابط عمومی موسسه زیتون: روزهای آغازین محرم 1400 هم یک به یک گذشت؛ یک دنیا عرض ارادت و محبت به ساحت مقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام) در قامت یک دهه مجلس عزا و روضه در گوشه گوشه این شهر و این کشور و بلکه جای جای جهان.

روضه‌هایی خالصانه از کنج اتاق پیرزنی روستانشین تا جمع اهالی یک کوچه گرد بلندگوی دستی روضه‌خوان محل تا تجمع خط‌چین شده و مرتب چند ده‌هزار نفری وسط میدان بزرگ پایتخت!

هرچند محدودیت‌های اجباری بسیاری از حسینیه‌ها و تکایا را کم رونق کرد اما نور محبت خالصانه به آقای شهیدان، دل داغداران شهادت حضرتش را به شکلی دیگر گردهم آورد و چراغی روشن کرد زیر آسمان و روی زمین.

مجلس روضه موسسه زیتون یکی از هزاران هزار خیمه‌ای بود که در ایام شهادت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) برای پذیرایی از محبان حضرت علم شد.

مراسم سوگواری محرم امسال به ظاهر محدود و متفاوت از سال‌های قبل برگزار شد، اما در کنار این حسینیه کوچک، مجلس روضه مجازی فرصتی مهیا کرد تا بی‌شمار عزادار پای این سفره بنشینند و دلشان را به ذکر ذاکران و نوحه مرثیه‌سرایان پیوند بزنند.

این دومین تجربه موسسه زیتون در برگزاری هیئت به شکل آنلاین بود و البته با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شد. با اتمام این مراسم و حتی در روزهای برگزاری مراسم عزاداری، پیام‌های بسیاری از سوی حاضران در مراسم و مخاطبان راه دور و نزدیک موسسه دریافت شد که هر کدام حاوی نکاتی ارزشمند و قابل احترام بودند.

اظهار نظرهایی در خصوص اثرگذاری محتوای روضه‌ها، تقدیر از ابتکار صورت گرفته در دعوت از شعرا و نقل مرثیه‌های ادبی، ابراز محبت به خادمین روضه در برگزاری منظم و تدبیرهایی که برای حفظ سلامت عزاداران اندیشیده شده بود و انبوه پیام‌هایی که از ابراز احساسات ناب و حال خوش بعد از روضه حکایت دارد.

بسیاری از بازخوردها نیز گویای این بود که جمع زیادی از هم‌وطنان در شهرهای دیگر به واسطه صفحه روضه آنلاین از طریق صفحه اینستاگرام «مجمع دوستداران امام حسین (علیه‌السلام) و همچنین وب‌سایت «کرب و بلا» به جمع عزاداران موسسه زیتون ملحق شده‌اند و خوشبختانه بستری فراهم شده است تا بسیاری از افرادی که به دلایل مختلف از جمله درگیری با بیماری کرونا و لزوم رعایت محدودیت‌ها امکان حضور در جلسات را نداشته‌اند، از این امکان به بهترین نحو بهره‌مند شوند.

در میان پیام‌هایی که به صفحه اینستاگرام مجمع دوستداران امام حسین (علیه‌السلام) “imamhussain_lovers" ارسال شده بود، دلنوشته‌هایی هم به چشم می‌خورد که با زبانی ساده و صمیمی اما پر از احساس و بی‌ریا نوشته شده بود. از جمله یکی از همراهان موسسه زیتون و حاضر در مجلس از تلخی جمع شدن بساط روضه این‌طور نوشته بود:

«... دیشب چقدر ناراحت کننده و پر غم بود برام، جمع شدن این بساط روضه و هیئت از حیاط با اون سرعت زیاد، منو یاد فوت عزیزان هم انداخت که تشییع‌ها خیلی سریع انجام میشه و بساط سریع جمع میشه تا همه برن به زندگی برسن... ولی دیدم نه، اصلا این غم با اون غم قابل مقایسه نیست و اینکه دیشب قطعا تشییعی صورت نگرفته، بدن‌های عریان و قطعه قطعه رو زمین داغ کربلا ... با اینکه می‌دونی همیشه امام حسین هست و دور هم جمع شدن، ولی وقتی دیشب فرش‌ها دونه دونه جارو می‌شد، جمع می‌شد و می‌رفت تو انبار، پر از غم بودم، وقتی دونه دونه سیاهی‌های داخل حیاط جمع می‌شد و تا می‌شد و... می‌رفت تا سال آینده‌ای که تازه معلوم نیست زنده باشم یا نه...! خیلی غم گرفتم.»

مخاطب دیگری نیز خوشحالی خود از حضور در مجلس روضه به میزبانی موسسه زیتون را این‌طور ابراز کرده بود:

«خیلی خوشحالم با بچه‌های زیتون آشنا شدم. خیلی این چند شب روضه مجلس باصفا بود. ان‌شا‌الله مورد رضایت و عنایت حضرت زهرا (سلام الله علیه) واقع بشه»

توجه به رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی هم نکته‌ای بود که برای بسیاری از مهمانان قابل توجه بود از جمله یکی از مهمانان با ارسال پیامی با این مضمون که:

«خیالمون واقعا بابت رعایت پروتکل جمع بود، اجرتون با امام حسین (علیه‌السلام) روزی مستدام‌تون باشه»

از این توجه و اقدام خادمان روضه تشکر کرد و انبوه پیام‌هایی که از قدرشناسی و حسن توجه عزاداران حاضر در مراسم و مخاطبان هیئت مجازی موسسه زیتون حکایت داشت.

به هرحال امسال نیز لطف خدا شامل حال بانیان و خادمان روضه حضرت حسین (علیه‌السلام ) در موسسه زیتون شد تا به گونه‌ای دیگر و البته هدفمند چراغی روشن کنند برای بساط یک سوگواری خالصانه و فراتر از شیوه مرسوم. تا «یار که را خواهد و میلش به که باشد....»