به گزارش روابط عمومی موسسه زیتون، در ادامه معرفی پروژه‌های فعال موسسه زیتون، در جلسه روز گذشته فعالیت حال حاضر «ویکی حسین (علیه‌السلام)» توسط کارشناس این پروژه تشریح شد.

«حدیثه راهداربیک» نخست به آغاز فعالیت این دانشنامه و سیر فعالیت‌های آن از ابتدا تا کنون اشاره‌ای کرد و گفت: ویکی حسین (علیه‌السلام) از سال 1395 با تلاش گروهی همکاران، در قالب تولید محتوا به زبان فارسی کار خود را آغاز کرد و به فاصله یک سال از آغاز فعالیت خود، تولید و انتشار محتوا به زبان انگلیسی را در برنامه کاری خود قرار داد.

وی در خصوص محتوای دانشنامه گفت: تمام محتوای موجود در ویکی حسین (علیه‌السلام) از منابع معتبر و مستند استفاده شده و اگر در برخی موارد از وب‌سایت‌ها یا دانشنامه‌های معتبر مطلبی اخذ و بارگذاری شود، حتما به منبع اصلی ارجاع داده خواهد شد.

به گفته راهداربیک تاکنون 3476 مدخل به زبان فارسی در رده‌های مختلفی ازجمله کتاب‌های حسینی، آیین‌های عزاداری، فرزندان، خاندان و اصحاب، دشمنان و قاتلان سیدالشهدا (ع)، اماکن مذهبی مرتبط با امام حسین (علیه‌السلام) و خاندان ایشان و ... بسیاری دیگر از موضوعات مشابه در این دانشنامه بارگذاری شده است.

همچنین حدود 400 مدخل به زبان انگلیسی و با محوریت افراد، وقایع تاریخی، آیین‌های عزاداری، اماکن و آثار در ویکی‌ حسین بارگذاری شده و این محتواها به صوت مستمر در حال تکمیل است.

وی در خصوص روند تولید محتوا گفت: در بخش فارسی زبان دانشنامه، علاوه بر ویرایش و تکمیل مداخل موجود، تلاش می‌کنیم در موضوعات مرتبطی نیز که فاقد محتوا هستند، رده‌های مرتبط را ایجاد کنیم و این بروزرسانی و تکمیل دانشنامه به صورت مستمر در حال انجام است.

در بخش لاتین دانشنامه نیز در حال حاضر معرفی کتاب‌های حوزه امام حسین (علیه‌السلام)، نویسندگان و پژوهشگران در حال تهیه و بارگذاری است که این بخش از کار با تلاش گروهی از همکاران مترجم صورت می‌گیرد.

مسئول پروژه ویکی حسین (علیه‌السلام) همچنین از انتشار محتوا و تکمیل صفحات مرتبط با امام حسین (علیه‌السلام) در «ویکی پدیا» نام برد و افزود: متاسفانه شاهد آن هستیم در فضایی مثل ویکی پدیا که محل رجوع کاربران بسیاری در جهان است، با کمبود یا نبود محتوای مستند و متقن پیرامون شخصیت سیدالشهدا (علیه‌السلام) مواجه هستیم و این در حالی است که شخصیت‌های تاریخی و هنری و شناخته شده در جهان دارای صفحات متعددی هستند. بر این اساس بخشی از کار خود را به این موضوع اختصاص داده‌ایم. هرچند زمان زیادی از آغاز تولید و تکمیل محتوا در ویکی پدیا نمی‌گذرد اما خوشبختانه در همین مدت کوتاه توانسته‌ایم مطالب مختلفی را جمع‌آوری و بارگذاری نماییم.

لزوم تعامل و تبادل لینک با دیگر پروژه‌های مشابه خارج از موسسه و همچنین پروژه‌های فعال موسسه از جمله کتابخانه، وب‌سایت «کرب و بلا» و آکادمی زیتون موضوع دیگری بود که توسط مسئول ویکی حسین (علیه‌السلام) عنوان و پیشنهادهایی هم در خصوص چگونگی افزایش این تعامل و بهبود کمی و کیفی کار مطرح و بررسی شد.

کارشناس دانشنامه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) در پایان این جلسه با ذکر این نکته که همه افراد بدون اکانت کاربری امکان ورود به سایت ویکی حسین را دارند، از همه علاقه‌مندان به فعالیت داوطلبانه در حوزه معارف حسینی برای ویرایش، ایجاد مدخل و اشتراک‌گذاری محتوا در این دانشنامه تخصصی دعوت کرد. کاری که نیاز به مهارت فنی خاصی ندارد و تنها با همت و مطالعه مطالب مرتبط امکانپذیر است و مطمئنا منشا آثار و برکات زیادی خواهد بود.