روابط عمومی موسسه زیتون: یکی از چندین دوره آموزشی که به همت آکادمی زیتون طی یک‌سال و نیم گذشته برگزار شده و به نتایج در خور توجهی نیز دست یافته است، دوره نویسندگی با تدریس «سید علی شجاعی» چهره نام آشنای ادبیات آئینی کشورمان است.

دغدغه استاد و هم و غم مسئولان آکادمی؛ تلاش برای به فعلیت رساندن مهارت و استعداد هنرجویانی بوده که دستی بر آتش نویسندگی داشته‌اند و نیز بسترسازی مناسب برای معرفی این افراد به دنیای کتاب بوده است.

دغدغه‌ای که با برگزاری کارگاه داستان کوتاه «از عاشورا تا اربعین» به واقعیت پیوست و حاصل این تلاش گروهی را بزودی در قالب مجموعه داستان کوتاه «تنها همین کلمات» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها خواهیم دید.

به همین بهانه گفتگویی با «سید علی شجاعی» استاد و راهنمای هنرجویان این کارگاه انجام دادیم که ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان و هنرجویان دوره نویسندگی، مشروح این گفتگو را در ادامه با هم می‌خوانیم:

- به عنوان اولین سوال از وجه تسمیه کارگاه «از عاشورا تا اربعین» بفرمایید؟

اصل ایده با دوستان زیتون و خانم «باروتیان» مدیر آکادمی بود که در فاصله 40 روز برای نوشتن این مجموعه تلاش کنیم. چون به واقع هم کار از عاشورا شروع شد و داستان‌ها تا اربعین نهایی شد، این عنوان انتخاب شد و قصد هم بر این بود که در این فرصت 40 روزه، داستان‌های عاشورایی را از گره به طرح برسانیم و بعد از بازنویسی، کار را نهایی کنیم.

- چه تعداد هنرجو در این کارگاه شرکت داشتند و قبل از انتخاب برای این کار، چه دوره‌هایی را پشت سر گذاشتند؟

تعداد 15 هنرجو در کارگاه شرکت کردند و دو شرط به عنوان پیش‌نیاز حضور در این کارگاه در نظر گرفته شد؛ نخست اینکه حداقل ترم دو نویسندگی را گذرانده باشند و همچنین کارگاه «چیستی و چرایی رمان آئینی» را هم پشت سر گذاشته باشند.

- تا رسیدن آثار هنرجویان به مرحله نهایی چقدر زمان صرف شد؟

نیت این بود که داستان‌ها تا اربعین نهایی شود و دقیقا در همین 40 روز این اتفاق افتاد. یعنی روز بعد از عاشورا کارگاه تشکیل شد، گره‌ها مطرح و ساخته و پرداخته شد، پس از آن طرح‌ها بررسی و بازنویسی شد و هر داستان حداقل طی دو تا چهار مرحله ویرایش و بازنویسی، تا اربعین به نتیجه نهایی رسید.

- موضوع داستان‌‌ها انتخاب خود هنرجویان بوده یا از طرف شما پیشنهاد شده است؟

موضوع داستان‌ها کاملا انتخاب خود دوستان بود. در شروع کارگاه پیشنهادهایی در مورد گونه‌های مختلف داستانی از حیث تاریخی و یا اجتماعی- آپارتمانی که در این حوزه می‌توانیم داشته باشیم مطرح کردم و بعد هریک از دوستان گونه‌ مختلفی را انتخاب کردند، بعضی اجتماعی- آپارتمانی امروزی نوشتند، بعضی تاریخی و بعضی هم سراغ شخصیت‌ها رفتند. بحمدلله خود دوستان به واسطه اینکه اهل پژوهش و تحقیق و مطالعه بودند و در داستان دستی داشتند، به این بلوغ رسیدند و نیازی نداشتند موضوعی به آنها داده شود و کاملا انتخاب خودشان بود.

- داستان کوتاه آئینی با رمان آئینی چه تفاوتی دارد؟ آیا داستان کوتاه در مضمون با محدودیت مواجه است؟

تفاوت داستان کوتاه آئینی با رمان آئینی همان تفاوت رمان با داستان کوتاه است؛ یعنی ما در فرم اثر تفاوت داریم و در مضمون تفاوتی نمی‌بینیم. همه مضامینی که می‌شود در رمان آئینی بدان پرداخته شود، در داستان کوتاه هم قابل طرح است و هیچ محدودیت و تفاوت جدی در خصوص مضمون وجود ندارد. تفاوت این دو مشابه همان تفاوت بنیادین رمان با داستان کوتاه است.

-با توجه به موضوع این کارگاه که عاشورا تا اربعین است، برای نزدیک‌تر شدن هنرجویان به فضای داستان‌ها چه تدابیری اندیشیده شد؟

بهترین تدبیر؛ زمان برگزاری کارگاه بود. من با اطمینان و یقین عرض می‌کنم هیچ زمانی بهتر از این زمان برای برگزاری این کارگاه نبود، همه دهه اول محرم را پشت سر گذاشته بودیم و در حال و هوای عرض ادب و ارادت به آستان حضرت حسین (علیه‌السلام) بودیم و فارغ از موضوع داستان، این اندوه 40 روزه را در دل داشتیم. انتخاب این زمان مهم‌ترین بسترسازی بود که می‌شد انجام داد و بدون شک اگر کارگاه زمان دیگری برگزار می‌شد، این نتایج را نداشت. انصافا هم به نتایج بسیار پربار و ارزشمندی رسیدیم.

- آیا فضای موسسه هم به این دوستان کمکی کرده است؟

همه کمک را موسسه انجام داد؛ از امکان برگزاری کارگاه چیستی و چرایی رمان آئینی و بعد کلاس نویسندگی و تجمیع این دوستان و پیشنهاد برگزاری چنین کارگاهی و بعد از آن جمع کردن علاقه‌مندان و افراد واجد شرایط و ... همه به همت دوستان موسسه بود و اگر این کمک‌ها نبود، قطعا این مجموعه داستان به نتیجه نمی‌رسید و پیش چشم مخاطب ارائه نمی‌شد.

- و به عنوان سوال پایانی خروجی کارگاه به چه صورت بوده، چه تعداد داستان کوتاه نوشته شده و به مرحله چاپ رسیده است؟

الحمدلله و به مدد حضرت حسین (علیه‌السلام) تعداد 14 داستان از 12 هنرجو نهایی و در یک مجموعه با عنوان «تنها همین کلمات» گردآوری شد که برای مجوز آن اقدام شده است و بزودی منتشر خواهد شد.