امکاناتی که اینترنت ایجاد کرده، باعث شده است تا دانشنامه‏‌ها بهتر و راحت‏تر، انتشار پیدا کنند. امکاناتی مانند، دسترسی آسان و قابلیت‌‏های چند منظوره فضای وب، تبادل اطلاعات در دانشنامه‌‏ها را بیشتر کرده است. به همین دلیل دانشنامه‎‌های الکترونیکی نسبت به دانشنامه‌‎های چاپی مزیت‏ بیشتری دارد. «ویکی حسین» هم به عنوان یک دانشنامه الکترونیکی از ویژگی‏‌های فضای وب بهره می‌‏برد.

 

دسترسی ساده:

به لطف اینترنت و شبکه‏‌های ارتباط جمعی، حالا اطلاعات در سریع‌‏ترین شکل ممکن در همه جای جهان، حتی در دورافتاده‌‏ترین دهکده‌‏ها هم قابلیت دسترسی دارند. دانشنامه‌‏های اینترنتی محدودیت زمانی ندارند. کاربران در هر زمان و مکانی قابلیت دسترسی به اطلاعات را دارند. به اضافه این که احتمال تمام شدن نسخه‌‎های چاپی که همیشه این نوع از دانشنامه‌‎ها را تهدید می‌‎کرده است، در دانشنامه‌‎های الکترونیکی وجود ندارد.

 

قابلیت چندمنظوره:

با وجود امکاناتی که هر روز در حال پیشرفت است و به دانشنامه‏‌های الکترونیکی اضافه می‌شوند، دانشنامه‌‏ها ارتقا پیدا کرده‌اند. حالا دیگر، فضای دانشنامه‌‏ها متنوع شده است و تصویر و گرافیک، متن، صوت، فیلم و جداول و نمودارها هم قابلیت نمایش در دانشنامه‌‏های الکترونیکی پیدا کرده‌‏اند. همه این‎ها از فضای خشک و رسمی دانشنامه‌‏ها کم می‏‌کند و به عاملی برای جذب مخاطبین تبدیل شده است. اتفاقی که در دانشنامه‌‎های چاپی امکان انجام ندارد.

 

انسجام مطالب:

یکی از ویژگی‎‌های دانشنامه‌‏های الکترونیک، ارتباط‌‌‌ ‎پذیری مقالات با سایر منابع است. چون مقالات به صورت شبکه‌‎ای با هم در ارتباط‌‌اند، در هر زمانی می‌‎توان از اطلاعاتی مرتبط استفاده کرد. این ویژگی، گستردگی اطلاعات در دانشنامه‌‏های الکترونیکی را می‏‌رساند، اطلاعاتی که به طور واحد هم قابلیت لینک شدن دارند. این امکان در دانشنامه‎‌های چاپی وجود ندارد.

انتقال ساده اطلاعات:

دانشنامه‌‏های چاپی اغلب در چندین جلد، تهیه می‏‌شوند و بواسطه حجم بالا انتقال آن‏ها از محلی به محل دیگر سخت می‌شود. این‌‏ها همه در حالی است که دانشنامه‏‌های الکترونیکی، با وجود اینترنت، به راحتی قابلیت انتقال دارند.

 

هزینه پایین:

در مقایسه با دانشنامه‌‎های چاپی، هزینه‌‎های نهایی دانشنامه‌‎های الکترونیکی کمتر است. خرید کاغذ، حروف‎‌چینی، ویرایش فنی، چاپ و توزیع در دانشنامه‌‌های الکترونیکی معنا ندارد. علاوه بر این در صورتی که نیاز به اصلاح و یا تدوین جدیدی از مقالات منتشر شده باشد، دیگر نیاز به چاپ مجدد دانشنامه نیست. با گزینه ویرایش می‏توان همه اطلاعات دانشنامه الکترونیکی را تصحیح کرد. در زمان انتشار هم ویراستار می‎‌تواند چندین بار مقالات انتشار پیدا کرده را ویرایش کند، اتفاقی که در دانشنامه‎‌های چاپی قابل انجام نیست.

 

آرشیو الکترونیکی و جست‎وجوی راحت:

کی از ویژگی‎های مهم دانشنامه‎‌های الکترونیکی، آرشیو مطالب است. اتفاقی که با وجود نسخه الکترونیکی، منبع آرشیوی کمی را هم می‌طلبدد. از همین آرشیو هم می‌‎توان به راحتی جست‌وجو کرد و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد.