روابط عمومی موسسه زیتون: بی تردید استناد به منابع موثق و مستند علمی مکتوب، کاربردی‌ترین و در عین حال حرفه‌ای‌ترین ابزار برای معرفی شخصیت امام حسین (علیه‌السلام)، سیره و روش زندگی ایشان، منش زمامداری آن امام همام در طول دوران امامت و نیز نهضت تاریخی عاشورا به عنوان ماندگارترین مقطع تاریخی جهان اسلام است. آثاری که نتیجه روایت وقایع‌نگاران و مورخان، تحقیق و کندوکاو علمی پژوهشگران و آثار علمی نویسندگان و متفکران بزرگ در طول سال‌های بعد از عاشورای سال 61 ست.

جمع‌آوری تعداد بی‌شماری از این منابع علمی در قالب یک کتابخانه تخصصی و فراهم نمودن امکان دسترسی پزوهشگران به این بانک جامع علمی و اطلاعاتی؛ فعالیتی است که از سال 1397 و در قالب پروژه «کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام)» در موسسه فرهنگی «زیتون» شکل عملیاتی و اجرایی به خود گرفته است.

این پروژه طی سال‌هایی که پشت سر گذاشته، با افزودن منابع مکتوب چندزبانه فارسی، عربی و انگلیسی، جمع‌آوری و رده‌بندی مقالات علمی، پایان‌نامه‌ها، مجلات تخصصی و همچنین منابع صوتی و تصویری و تجمیع تمامی این داده‌ها، رشد و توسعه کمی و کیفی چشمگیری داشته و گوی سبقت را از دیگر کتابخانه‌های مشابه ربوده و اکنون این مجموعه علمی با بیش از 10000 منبع به عنوان اولین کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام)، فعالیت جدی دارد.

روزآمد بودن و حرکت مطابق با پیشرفت تکنولوژی روز دنیا، لزوم فراهم نمودن امکان دسترسی به منابع برای محققان و پژوهشگران حوزه معارف حسینی از گوشه و کنار جهان، ضرورتی بود که مدیران پروژه کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام)، با درک آن اقدام به راه‌اندازی بخش دیجیتال کتابخانه نمودند. ضمن آنکه به لحاظ فنی نیز یقینا سهولت انتقال، امکان آسان نگهداری و تضمین دوام مجموعه آثار دیجیتالی، امتیازی است که با الحاق به کتابخانه سنتی، موجب پویایی و افزایش کارایی سیستم‌های کتابخانه‌ای خواهد شد.

بر اساس آماری که «فرشته صفری» کارشناس ارشد کتابداری و تکنیسین کتابخانه امام حسین (علیه‌السلام) ارائه داده؛ از تعداد 7966 جلد کتاب فارسی موجود در مخزن کتابخانه، تعداد 3592 مجلد در سایت کتابخانه بارگذاری شده است.

همچنین تعداد 317 جلد کتاب لاتین از مجموع 584 مجلد، به صورت فایل PDF در سایت کتابخانه بارگذاری و در اختیار اعضا قرار داده شده است.

علاوه بر آن تعداد 254 شماره مجله به زبان فارسی در بخش کتابخانه دیجیتال موجود است و عموم دانشگاهیان، پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند با رجوع به بخش جستجوی منابع، کتب و سایر محتوای موجود را دریافت نمایند.

منابع این کتابخانه اکنون در دو بخش عمومی و تخصصی به صورت مجزا فهرست و دسته‌بندی شده‌اند. فضای فیزیکی کتابخانه پذیرای همه دانش‌پژوهان، محققان و پژوهشگرانی است که در صدد استفاده از منابع دست اول و تخصصی در حوزه معارف حسینی هستند.

ضمن اینکه کتابخانه دیجیتال نیز با نشانی اینترنتی www.hussainlib.com در دسترس است و عموم علاقه‌مندان می‌توانند با عضویت در این کتابخانه به جمع کاربران کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) بپیوندند و از بی‌شمار منبع علمی بهره‌مند شوند.