روابط عمومی موسسه زیتون: دانشنامه‌های تخصصی و معتبر با تکیه بر داده‌های مستند و متقن، یکی از مهم‌ترین منابع علمی و محل رجوع عموم پژوهشگران، نویسندگان و محققان حوزه معارف شیعه به طور اعم و معارف حسینی به طور اخص است.

دانشنامه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) با نام اختصاری «ویکی حسین (علیه‌السلام)» از پروژه‌های مهم موسسه زیتون، نمونه شاخص این منابع علمی است که اکنون وارد ششمین سال فعالیت خود شده و طی این سال‌ها ماموریت‌های مهمی را جهت تزریق داده‌های مستند و موثق با محوریت معارف حسینی تعریف کرده و به سرانجام رسانده است.

یکی از فعالیت‌های مستمر و البته محوری این دانشنامه، بارگذاری مداخل فارسی و انگلیسی در موضوعات مختلف و متعدد است که خوشبختانه روند قابل قبولی داشته و تاکنون بیش از 3500 مدخل به زبان فارسی و بیش از 500 مدخل به زبان انگلیسی در رده‌های مختلف تولید و بارگذاری شده است که نسبت به شهریورماه سال گذشته شاهد افزوده شدن 85 مدخل و شش رده در بخش فارسی و 102 مدخل و شش رده در بخش لاتین بوده‌ایم.

نکته‌ای که در مورد مداخل جدید زبان فارسی دانشنامه مورد توجه بوده، تکمیل محتواهای موجود از جمله قیام‌های بعد از واقعه کربلا، معرفی تکایا و حسینیه‌ها، معرفی فرماندهان قیام «مختار ثقفی»، تکمیل رده معرفی اسرا و جانبازان کربلا و همچنین تکمیل مسیر حرکت کاروان حسینی از مدینه تا کربلا است.

اما آنچه به عنوان اولویت مهم و کار ویژه چندی است در دستور کار کارشناسان ویکی حسین (علیه‌السلام) قرار گرفته، تهیه معرفی کتاب‌های متقدمین به زبان انگلیسی است که برخی از آنها برای نخستین بار تهیه شده و در رده ancient book قابل استفاده عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران است. البته در کنار معرفی کتب، معرفی نویسندگان متقدم نیز در دو نسخه فارسی و انگلیسی در حال انجام است.

البته نباید از این مسئله غافل شد که به موازات معرفی کتب متقدم، فرآیند معرفی کتاب‌های حسینی به زبان انگلیسی همچون گذشته و با قوت بیشتر در حال انجام است و تاکنون مجموعه خوبی از این معرفی کتاب‌ها در رده books جمع‌آوری شده و قابل مشاهده است.

خوشبختانه فرآیند تولید و انتشار مداخل طی این سال‌ها به‌واسطه دسترسی به منابع علمی از جمله کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) و اساتید این حوزه، روند رو به رشدی داشته اما همچنان حضور نیروهای علاقه‌مند به عنوان خادم افتخاری می‌تواند نقش موثری در تسریع فعالیت دانشنامه داشته باشد.

مراجعه روزانه ده‌ها هزار بازدیدکننده به دانشنامه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) حاکی از جایگاه و نقش مهم این دانشنامه در برآورده کردن نیاز علمی و رفع شبهات و پرسش‌های موجود در این زمینه است و از سوی دیگر یادآور وظیفه خطیر کارشناسان این دانشنامه است تا لحظه‌به‌لحظه و روزبه‌روز نسبت به افزایش سطح کیفی و کمی محتواهای مورد نیاز مخاطبان در موضوعات مختلف تلاش نموده و هم خود را بر ارائه داده‌های معتبر علمی قرار دهند و در نهایت، کاربر را از رجوع به سایر موتورهای جستجو که خالی از اشکال نیست، بی‌نیاز نمایند.

دانشنامه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) به نشانی www.wikihussain.com در دسترس عموم پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار دارد.