به گزارش روابط عمومی موسسه زیتون، برگزاری محفل روضه محرم و عزاداری ایام سوگواری سیدالشهدا (علیه‌السلام) چند سالی است در موسسه زیتون پا گرفته و با گذشت زمان، بر شکوه این محفل معنوی افزوده می‌شود.

با توجه به استقبال گسترده‌ای که از برگزاری این جلسات در سال‌های گذشته صورت گرفته و ضرورت خدمات‌رسانی هرچه بیشتر و بهتر به عزاداران سیدالشهدا (علیه‌السلام)، هرساله در ایام منتهی به ماه محرم، جلسات متعددی جهت برنامه‌ریزی و برگزاری منظم و شایسته این مراسم تشکیل می‌شود.

بعد از گذشت دو سال از شیوع بیماری کرونا و کسب تجربه برگزاری مراسم عزاداری با رعابت محدودیت‌های بهداشتی و از طرفی بهبود نسبی شرایط برگزاری جلسات مذهبی و پیش‌بینی حضور حداکثری عزاداران، ضرورت ایجاب می‌نمود جلسات پشتیبانی و برنامه‌ریزی محفل روضه، مدون و به شکل سازمان‌یافته‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود.

تشکیل هیئت مرکزی جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم ماه محرم

مسئول هیئت مرکزی محفل روضه موسسه زیتون در گفتگویی ضمن اعلام تشکیل هیئتی هفت نفره از افراد کلیدی و تاثیرگذار مراسم سال‌های گذشته جهت برنامه‌ریزی مجلس محرم سال 1401 اظهار داشت: حاضران این هیئت عمدتاً افرادی هستند که تجربه آشنایی و سابقه همکاری با موسسه زیتون و مسئولیت برگزاری جلسه روضه در سال‌های گذشته را دارند و امسال هم با وجود مشغله‌های مختلف، جهت اظهار ارادت خود به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) پای کار آمده و در قالب خادم افتخاری اعلام حضور کرده‌اند.

به گفته «امیرحسین موذن» تفکر جاری در این جلسات همان مشی و گفتمان موسسه زیتون یعنی ترویج فرهنگ حسینی و سیره اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) است و مباحثی که در چهار جلسه گذشته مورد بحث قرار گرفته، عمدتاً حول دو موضوع تعیین محتوای مراسم و مسئولیت سپاری افراد بوده است. البته این مسئولیت‌ها به صورت کاملاً انتخابی و اختیاری از سوی خود افراد اعلام شده و بر آن اساس، برنامه‌ریزی مسئولیت سپاری‌ها صورت می‌گیرد.

استقبال از ماه محرم با برگزاری مراسم سیاه پوشان

وی در تشریح برنامه‌های ویژه محرم امسال از برگزاری برنامه سیاه‌پوشان طبق سنت سال‌های گذشته خبر داد و ضمن دعوت از حضور خادمان افتخاری و دوستداران حضرات آل الله در این مراسم، خاطرنشان کرد: برنامه سیاه‌پوشی نیاز به ملزوماتی دارد که تلاش داریم تا پایان تیرماه تهیه و آماده شود و بعد از آن مراسم سیاه‌پوشی حسینیه و فضای موسسه زیتون، روز جمعه هفتم مردادماه و در آستانه آغاز ماه محرم برگزار خواهد شد.

حسین بن علی (علیه‌السلام) برای همه

مسئول هیئت مرکزی مراسم محرم موسسه زیتون با اشاره به اینکه برنامه عزاداری محرم امسال به مدت هفت شب از تاریخ 11 تا 17 مردادماه مصادف با شب چهارم تا شب شام غریبان حسینی خواهد بود، از برنامه‌ریزی جهت دعوت از سخنرانان و ذاکران با در نظر گرفتن گرایش‌های مختلف و سلایق متنوع خبر داد.

وی در ادامه تاکید کرد: سیاست اصلی موسسه زیتون بر این قرار گرفته است که امام حسین (علیه‌السلام) متعلق به همه است و منحصر به گروه یا عقیده و مذهب خاصی نیست. ما نیز در اتاق فکر خود سعی کرده‌ایم در تهیه محتوا و موضوعات برنامه محرم امسال انواع سلایق و گرایش‌های فکری را در نظر بگیریم و قطعاً پیگیر هستیم که یک موضوع را با توجه به دیدگاه افراد مختلف طرح کنیم. البته در این زمینه محدودیت‌هایی هم داریم که تلاش می‌کنیم با رفع این محدودیت‌ها از حضور افراد با سلایق مختلف در برنامه‌ها استفاده کنیم.

برگزاری مراسم روضه موسسه زیتون با حداکثر ظرفیت

امیرحسین موذن در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح ظرفیت پذیرایی از مهمانان و عزاداران سیدالشهدا (علیه‌السلام) پرداخت و اظهار داشت: سال‌های گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا ناچار به در نظر گرفتن الزاماتی ازجمله فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک، ضدعفونی و محدودیت‌هایی از این دست بودیم که موجب کمتر شدن حضور عزاداران شده بود. امسال خوشبختانه شاهد کمتر شدن میزان ابتلا به این بیماری هستیم و تلاش می‌کنیم ضمن در نظر گرفتن شرایط سلامت جامعه، از حداکثر ظرفیت استفاده کنیم و در زمینه پذیرایی از مهمانان نیز آزادی عملی بیشتری خواهیم داشت و پیش‌بینی ما حضور دو برابر جمعیت سال‌های گذشته در مراسم روضه محرم امسال است.

اولویت ما برگزاری مراسم به صورت حضوری است

وی در خصوص پشتیبانی همزمان از مراسم و پخش زنده این محفل معنوی اظهار داشت: با توجه به بهبود شرایط عمومی برگزاری محافل و جلسات مذهبی، تمرکز ما امسال بر برگزاری حضوری مراسم است و پخش آنلاین به گستردگی دو سال گذشته نخواهد بود. البته جهت بهره‌مندی آن دسته از عزیزانی که به هر دلیل امکان حضور در جلسات را ندارند، این مراسم به صورت محدودتر و از طریق صفحات اختصاصی موسسه زیتون در شبکه اینستاگرام پخش خواهد شد.

مسئول هیئت مرکزی مراسم محرم موسسه زیتون در بخش پایانی صحبت‌های خود در خصوص نحوه مشارکت خیران و دوستداران اهل‌بیت (علیه‌السلام) در برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم اظهار داشت: قطعاً برگزاری مراسمی در این حد و اندازه مستلزم هزینه‌هایی است که بخشی از آن نقدی و بخشی نیز به‌صورت اقلام و اجناس است که لیست این اقلام تا تاریخ 20 تیرماه اعلام خواهد شد. موسسه زیتون نیز با آغوش باز پذیرای محبان حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) و همه خیرانی است که تمایل دارند چه در قالب نیروی انسانی و خادم افتخاری و یا کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود در برگزاری این مراسم مشارکت نمایند.