به گزارش روابط عمومی موسسه زیتون، روز گذشته موسسه زیتون در نشستی صمیمانه، میزبان سه تن از پژوهشگران مطالعات اسلامی و صاحبان آثار برگزیده حوزه فرهنگ شیعی بود.

در این نشست که با حضور «سید علی باروتیان» مدیرعامل و «سوده منصوری» مسئول واحد پژوهش موسسه زیتون با هدف تبادل‌نظر و بررسی زمینه همکاری‌های مشترک پژوهشی برگزار شد، «بابک رحیمی» استاد ارتباطات، فرهنگ و دین و استادیار مطالعات ایرانی و اسلامی دانشگاه کالیفرنیا به عنوان مهمان ویژه حضور داشت.

وی که مدیریت مرکز مطالعات جهان سوم این دانشگاه را نیز بر عهده دارد، تاکنون آثاری چند پیرامون مبانی دینی و آئینی در اسلام به رشته تحریر درآورده است. نگارش مقدمه‌ای بر کتاب «امید در آستانگی» اثر «محمد نصراوی» در باب زیارت تطبیقی اسلام و مسیحیت و نیز یادداشتی با عنوان «زیارتگاه‌های اسلامی و حافظه جمعی انسانیت» نمونه‌ای از آثار این پژوهشگر و محقق مطالعات اسلامی است.

«مسلم نادعلی زاده» مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) و مدیر داخلی نشریه مطالعات ادبیات شیعی مهمان دیگر نشست روز گذشته موسسه زیتون بود.

بررسی نسخه‌های قدیمی تعزیه بخشی از فعالیت تخصصی این پژوهشگر مطالعات شیعی است. اثر خواندنی «شبیه از نگاه فقیه: تعزیه در آرای فقیهان و عالمان شیعه»، مجموعه تعزیه نامه‌هایی با عنوان «این رستخیز عام» و نیز تصحیح و ویرایش مجموعه 10 جلدی «تعزیه نامه‌های استاد غلامعلی نادعلی زاده» ملقب به ملک‌الشعرای تعزیه ایران حاصل مطالعات چند سال اخیر نادعلی زاده در حوزه تعزیه است.

«محمد نصراوی» پژوهشگر تاریخ تشیع، دانش‌آموخته رشته زبان‌شناسی تاریخی از دانشگاه علامه طباطبایی و دانش‌آموخته رشته تاریخ انگاره دانشگاه «رویال هالووی» لندن، دیگر مهمان نشست اخیر مدیران موسسه زیتون و فعالان حوزه پژوهش‌های حسینی بود.

در میان مقالات و آثاری که از این پژوهشگر به چاپ رسیده است، می‌توان به کتاب «امید در آستانگی» اشاره کرد که سال گذشته با همکاری موسسه زیتون به چاپ رسید.

واحد پژوهش موسسه زیتون با توجه به چشم‌انداز فعالیت‌های علمی خود پیش از این نیز میزبان چهره‌های برتر حوزه معارف حسینی بوده است و همچنان در راستای تحقق اهداف پژوهشی خود از حضور اندیشمندان و محققان آئینی شیعه به‌ویژه عاشوراپژوهان استقبال می‌کند.