امروز عصر ارتباطات و اطلاعات است و به طور حتم برای همگم شدن با دانش روز دنیا نیاز به مسلح شدن به آخرین فناوری ارتباطات و اطلاعات است. موسسه فرهنگی «زیتون» نیز با توجه به این مهم اقدام به راه اندازی دانشنامه الکترونیکی «ویکی حسین» با هدف اطلاع ‎رسانی دقیق و مستند پیرامون شخصیت، زندگی، احادیث و روایات و نهضت جهانی امام حسین(علیه‌السلام) و فرهنگ حسینی نموده است.. دانشنامه‌‎ای که این روزها کمپینی برای راه‌‏اندازی بخش انگلیسی زبان خود راه انداخته است. 

 

حدود دو سالی از عمر دانشنامه تخصصی امام حسین(علیه‌السلام) می‏‌گذرد. در این مدت، حدود 3193 مدخل در رده‏‌های مختلف هنری، ادبیات و علوم اجتماعی با موضوع امام حسین(علیه‌السلام) و فرهنگ حسینی انتشار داده شده است؛ اما هدف ویکی حسین مانند بسیاری از دانشنامه‌‏های دیگر، محدود به یک زبان نیست. به همین دلیل با شروع محرم 1440 قمری، فصل جدیدی در کارنامه ویکی حسین شروع شده است؛ 

 

تایتانیک هم دانشنامه دارد

 در پس فلسفه شکل‎ گیری ویکی حسین داستان جالبی وجود دارد. در آن زمان که گروه، تحقیق درباره ویکی حسین را شروع کرده بودند با دانشنامه‌ای به نام تایتانیکا برخورد می‎کنند. دانشنامه‌‎ای جامع که در ابتدا برای گروه سوال‎ بر‎انگیز بود که این دانشنامه چه نوع دانشنامه‌‏ای است؟

 

بعد از تحقیق، مشخص شد این دانشنامه، یک دانشنامه تخصصی، کاملاً جدی است و حرف‌ه‏ای درباره کشتی تایتانیک که در سال 1904، غرق شده دارد. همین تلنگری برای گروه می‌شود. فکر این که کشتی تایتانیک دانشنامه دارد، اما در ایران و در اسلام، بسیاری از موضوعات حتی مقاله مستند هم ندارد، گروه را به فکر انداخت. تحقیقات بعدی کم‏‎ کاری را بیشتر از پیش نشان دادند. این‏‌ها همه در حالی است که کلماتی مانند، کربلا، عاشورا، محرم، حسین‏ این ‏علی و اربعین در سال 2017 میلادی، شش میلیون و سیصدو‌نود هزار بار فقط به زبان انگلیسی سرچ شده است. تعداد مقالات مستند نمایش داده شده در موتورهای جست‌وجو اما کمتر از ده عدد است.

 

کمپینی برای جهانی شدن

 تعداد مقاله‌‏های معتبر، مستند و با دسترسی رایگان درباره امام حسین(علیه‌السلام) در زبان انگلیسی انگشت ‏شمار و کم هستند. در زبان‏‌های دیگر کمبود محتوا حتی بیشتر به چشم می‌آید. در زبان‏‌های دیگر شاید کمتر از سه پاراگراف درباره امام حسین(علیه‌السلام) محتوا پیدا شود. اما برای این که ویکی حسین، وارد زبان‏‌های دیگر شود، باید در زبان انگلیسی بانک خوبی داشته باشد.

 

با توجه به گستردگی زبان انگلیسی اولین گزینه برای گسترش ویکی حسین، انتخاب این زبان بوده است. ویکی حسین در ابتدای مسیر و برای جلب حمایت مالی کمپینی راه انداخته است تا با کمک دوستداران امام حسین(علیه‌السلام)دانشنامه‌اش را جهانی کند. این کمپین از همه کسانی که در جهان زندگی می‏‌کنند و دغدغه اباعبدالله(علیه‌السلام) را دارند، می‏‌خواهد تا از راه‌‏اندازی بخش انگلیسی زبان دانشنامه حمایت مالی کنند. کمپینی که اتفاقاً تا به حال هم خوب عمل کرده است.