روابط عمومی موسسه زیتون: یکی از موضوعاتی که قرار است در دوره زمستانه آکادمی زیتون و به صورت کارگاهی آموزش داده شود؛ «عزت‌نفس کودکان» و همچنین درمان شناختی – رفتاری یا همان CBT است؛ مفاهیمی که به گفته مدرس این دوره، مباحث پایه‌ای در روان انسان است، اگر این‌ها درست پیش نرود؛ عملاً کار روی بقیه جوانب روان انسان هم نمی‌تواند درست محقق شود و لازم است همه بچه‌ها این دوره را بگذرانند مثل همان آموزش خواندن و نوشتن که برای همه عمومیت دارد.

طی هفته‌های آتی شاهد برگزاری دو کارگاه با عناوین «عزت‌نفس کودکان» ویژه دختران 9 تا 12 ساله و همچنین «CBT کودکان» ویژه پسران گروه سنی 9 تا 12 سال با حضور «صدیقه عاشوری» مشاور و درمانگر کودک و نوجوان خواهیم بود. آکادمی زیتون به همین بهانه گفتگویی با این مدرس جوان و باتجربه انجام داده و از اهمیت این مفاهیم و اهداف برگزاری کارگاه پرسیده است.

عاشوری در بخشی از این گفتگو با اشاره به اینکه برخی مهارت‌ها مانند عزت‌نفس به دلیل انتزاعی و نامرئی بودن، ممکن است برای بسیاری از افراد به‌ویژه والدین آن چنانکه باید موردتوجه قرار نگیرد، تاکید کرد: بسیاری از مشکلات ما در کودکی و حتی بزرگسالی ریشه در عزت‌نفس دارد. مفهومی که در عین انتزاعی و نامرئی بودن، اهمیت بسزایی دارد و بسیاری از افراد به این موضوع واقف نیستند. وقتی فردی عزت‌نفس پایین داشته باشد، این مسئله تقریباً تمام ابعاد زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در کار، ارتباط با همسر، ارتباط با فرزند و فرزند پروری و هر آنچه فکر کنید تحت تاثیر این مسئله قرار دارد.

به گفته این مشاور حوزه کودک و نوجوان، اکثر خانواده‌ها باید به این آگاهی برسند که عزت‌نفس یک فاکتور بسیار بسیار مهم در زندگی انسان است و چنانچه نادیده گرفته شود و رشد نکند، تقریباً در همه جای زندگی اثر دارد.

وی برگزاری کارگاه‌هایی از این دست را متضمن حضور روانشناسان متخصص دانست و افزود: در مقایسه با دوره‌هایی مثل مهارت زندگی که در بسیاری از مهدهای کودک توسط همکاران ما برگزار می‌شود، کارگاه عزت‌نفس و مانند آن کاملاً تخصصی است و ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد و از این لحاظ می‌توانیم بگوییم عزت‌نفس ازجمله کارگاه‌هایی است که به‌ندرت در کشور برگزار می‌شود.

به گفته عاشوری، بواسطه طرح سوال و جواب‌های مختلف و متعدد که مهم و در عین حال وابسته به عامل عزت‌نفس است، قاعدتاً کسی باید مسوولیت این‌گونه کارگاه‌ها را بر عهده بگیرد که بر مسائل حوزه روانشناسی کودک تسلط داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است منجر به پیامدهای منفی در کودکان شود.

وی همچنین در خصوص کارگاه CBT هم اظهار داشت: CBT یعنی درمان شناختی رفتاری. در این کارگاه ما تلاش می‌کنیم کودکان از طریق آموزش، هیجان‌های مختلف را بشناسند و متوجه شوند هیجان‌ها از چه فاکتورهای فکری ایجاد می‌شود، یعنی در واقع افکاری که باعث بروز خشم، اضطراب و عواملی از این دست می‌شود را بشناسند، در مرحله بعد بتوانند خطاهای فکری را با زبان کودکانه استخراج کنند و در نهایت با کمک هم این خطاها را اصلاح کنیم.

مدرس کارگاه عزت‌نفس در بخش پایانی این گفتگو به اثربخشی فضای آکادمی در روند آموزش کودکان اشاره و خاطرنشان کرد: نکته مهم در مورد آکادمی زیتون؛ فضای طبیعت‌گونه آن است که خیلی روی ناخودآگاه انسان اثر می‌گذارد.

ممکن است برای خیلی‌ها عینی و ملموس نباشد اما با قرار گرفتن در ضمیر ناخودآگاه انسان، متوجه می‌شویم وقتی فرد در فضایی طبیعت گونه با زیبایی بصری خاص قرار می‌گیرد، ناخودآگاه به آرامش می‌رسد و این حس آرامش‌بخش کمک می‌کند به اینکه در آن فضا حال خوبی داشته باشد و ساعاتی جذاب در دل طبیعت را تجربه کند.

لازم به ذکر است مدرسه روانشناسی آکادمی زیتون تلاش دارد با برگزاری دوره‌های مختلف ویژه کودکان و نوجوانان و نیز کارگاه‌هایی در جهت افزایش آگاهی و مهارت فرزندپروری والدین، سهمی در رشد کودکان و تربیت فرزندانی با انگیزه و مسلط به مهارت‌های فردی و اجتماعی داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از دوره‌های آموزشی آکادمی زیتون می‌توانید به وب‌سایت www.zeitoonacademy.com مراجعه نمایید.