به گزارش روابط عمومی موسسه زیتون، کارشناس پروژه «ویکی حسین (علیه‌السلام)» از اتمام کار معرفی کتاب به زبان انگلیسی و انتشار آن در این دانشنامه خبر داد.

«حدیثه راهدار بیک» در گفتگو با روابط عمومی موسسه زیتون به تشریح روند کلی فعالیت این پروژه به‌ویژه فعالیت‌های صورت گرفته طی سه‌ماهه اخیر پرداخت و اظهار داشت: شناسایی منابع جدید، افزایش کمی مداخل، افزایش رده‌ها، بهبود محتوای مداخل موجود، شناسایی کلیدواژه‌های پرتکرار و همچنین ایجاد لینک‌های داخلی و خارجی برای بهبود سئوی سایت ازجمله اقداماتی است که به طور مستمر و بدون وقفه در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: یکی از اقداماتی که در کنار فعالیت‌های متداول به‌عنوان کار ویژه در دستور کار کارشناسان این واحد قرار گرفت؛ معرفی کتاب‌های حوزه معارف حسینی با تاکید بر کتب لاتین بود که علیرغم محدودیت‌های ایجاد شده در سرعت اتصال به نت و مشکلات حاصل از این محدودیت‌ها، خوشبختانه این فرایند اکنون با معرفی و انتشار 150 عنوان کتاب به اتمام رسیده است.

وی همچنین آماری هم از تعداد کتب معرفی شده و ملاک انتخاب این کتاب‌ها در دو بخش فارسی و انگلیسی ارائه و تصریح کرد: کتاب‌های نسخه فارسی سایت از کتاب‌شناسی‌های امام حسین (علیه‌السلام) انتخاب می‌شوند که با اضافه شدن تعداد 30 کتاب، تعداد کتب معرفی‌شده به بیش از 200 کتاب رسیده است.

به گفته راهدار بیک، کتاب‌های زبان انگلیسی هم بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان واحد کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) انتخاب و معرفی شده‌اند که در آخرین گام از معرفی این آثار، حدود 100 کتاب لاتین به سایر کتاب‌ها افزوده شد و 50 کتاب متقدم که شامل اولین مقاتل سیدالشهدا (علیه‌السلام) بودند به انگلیسی ترجمه و منتشر شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه معیارهایی برای انتخاب و معرفی اثر برگزیده سایت وجود دارد اظهار داشت: اثر برگزیده معمولاً از مداخل جدیدی که میان مخاطبان با استقبال مواجه شود و همچنین دارای بالاترین آمار جستجوی موتورهای جستجوگر باشد، انتخاب و معرفی می‌شود.

کارشناس پروژه ویکی حسین (علیه‌السلام) در پایان این گفتگو توضیحی هم در خصوص همکاری با سایر موسسات و مراکز پژوهشی که دارای فعالیت مشابه هستند ارائه و خاطرنشان کرد: معمولاً همکاری با سایر مراکز و موسسات بر اساس نیازسنجی صورت می‌گیرد که در حال حاضر در حال رایزنی با موسسه «وارث الانبیا» و مسئولان عتبه حسینی جهت تکمیل محتوای نسخه زبان عربی دانشنامه هستیم.

عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند عناوین و توضیحات کتب معرفی شده فارسی را در رده کتاب‌ها و کتب لاتین را در رده Books وب‌سایت ویکی حسین (علیه‌السلام) مشاهده نمایند.