روابط عمومی موسسه زیتون: دانشنامه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) به تازگی با افزودن نسخه زبان فرانسه، وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شده است.

یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازها و به بیان بهتر آرمان مجریان و کارشناسان این دانشنامه تخصصی؛ رسیدن به آینده‌ای است که اگر هرکسی از هرکجای دنیا و به هر زبانی، به دنبال محتوای معتبر و مستند مرتبط با حضرت حسین بن علی (علیه‌السلام) و معارف حسینی باشد، به راحتی آن را در صفحات «ویکی حسین (علیه‌السلام)» بیابد.

حالا با اضافه شدن نسخه زبان فرانسه به این دانشنامه و به دنبال آن اضافه شدن کاربران فرانسوی‌زبان با جمعیتی بالغ بر 220 میلیون نفر، می‌توان گفت این دانشنامه یک گام دیگر به سوی جهانی ساختن نام و سیره حسینی برداشته است.

چرا زبان فرانسه؟!

شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که دلیل انتخاب زبان فرانسه و تولید محتوا برای کاربران فرانسوی‌زبان چه بوده است؟

با یک جستجوی ساده در دنیای مجازی به راحتی می‌توان مشاهده کرد موضوعاتی از قبیل اماکن دیدنی، رخدادهای تاریخی و یا اشخاص مشهور اعم از هنرمندان، سیاسیون، ورزشکاران و مواردی از این دست که از درجه اهمیت حداقلی برخوردارند، با بیش از 100 زبان زنده دنیا موضوع جستجوی کاربران فضای مجازی هستند، اما متاسفانه نام و سیره سیدالشهدا (علیه‌السلام) به عنوان چراغ هدایت و راه نجات بشریت، بسیار مهجور مانده و با وجود گذشت هزاران سال از واقعه عظیم و تکرارناشدنی به نام عاشورا و علیرغم روایات، احادیث، کتب، پژوهش‌ها و تمام آنچه به نام معارف حسینی انشا و جمع‌آوری‌ شده و در دسترس جستجوگران حقیقت قرار گرفته است، هنوز جمعیت عظیمی از فهم و درک این حقیقت محروم مانده‌اند، نام و مرام حسین بن علی (علیه‌السلام) تنها به 71 زبان معرفی شده و میلیون‌ها انسان هنوز نتوانسته‌اند نام بزرگی همچون حسین را به درستی بر زبان بیاورند که فرانسوی‌زبانان ساکن اروپا و دیگر کشورهای جهان از جمله آنها هستند.

مرز زبان فرانسه بسیار فراتر از کشور فرانسه و حتی قاره اروپا است. زبان فرانسه به دلایل و شیوه‌های مختلف به 29 کشور جهان راه پیدا کرده و تبدیل به زبان رسمی آن‌ها شده است.

این زبان به لحاظ فراوانی دومین زبان جهان بعد از زبان انگلیسی است؛ نزدیک به 80 میلیون نفر بومی این زبان هستند و این تعداد در کنار 190 میلیون نفر که زبان فرانسه، زبان دوم آنهاست، جمعیت بزرگی از فرانسوی‌زبانان دنیا را تشکیل می‌دهند.

فقر محتوایی در این حوزه از یک‌سو، فراوانی جمعیت فرانسوی‌زبان از سوی دیگر و هدف‌گذاری مجریان ویکی حسین (علیه‌السلام) بر تولید و انتشار محتوای دقیق علمی و مستند به زبان‌های زنده دنیا و در دسترس قرار دادن این محتوا در دسترسی میلیون‌ها انسانی که به زبانی غیر از فارسی و انگلیسی تکلم می‌کنند، بانیان این پروژه را بر آن داشت در صدد افزودن زبان فرانسه به این دانشنامه برآیند.

خوشبختانه از ابتدای کلید خوردن این پروژه تا آغاز فاز نخست یعنی ترجمه محتوا به زبان فرانسه بیشتر از چند ماه به طول نینجامید و اکنون با راه‌اندازی نسخه جدید دانشنامه می‌توان گفت بیش از 200 میلیون کاربر به جمع کاربران نخستین دانشنامه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) افزوده شدند.

دانشنامه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) با نشانی اینترنتی www.fr.wikihussain.com اکنون در دسترس کاربران فرانسوی‌زبان قرار گرفته است و به تناسب زمان بر داده‌های قابل انتشار در این دانشنامه افزوده خواهد شد.