نام امام حسین (علیه‌السلام) را در جهان، خیلی‌‏ها شنیده‌‏اند. فرقی هم ندارد  با چه دین و مذهبی، همه می‏‌دانند امام حسین (علیه‌السلام) چه کسی است؟ این‏ها همه درحالی است که نهضت حسینی در بسیاری از جنبه‌‏ها مهجور مانده است. در فضای الکترونیکی محتوای متنی قابل استناد اندکی در این باره وجود دارد. در بسیاری از جنبه‌ها به سوالات مخاطب کنجکاوی که دنبال کشف حقیقت است، پاسخ داده نشده و بنابراین وجود دانشنامه‌‏ای که به سوالات آن‏ها، به صورت تخصصی پاسخ دهد، مهم است.

 

در دانشنامه ویکی پدیا، مقاله‌‏هایی با موضوع «گاندی» به 168 زبان، «نلسون ماندلا» به 203 زبان، «هیتلر» و «مایکل جکسون» به بیش از 200 زبان ترجمه شده و موجود است اما مقاله‏‌هایی که درباره نهضت امام حسین (علیه‌السلام) هستند، تنها به 71 زبان ترجمه شده‌‏اند. اگر دانشنامه‏ الکترونیکی به صورت تخصصی درباره امام حسین (علیه‌السلام) فعالیت کند، ممکن است خلا محتوایی که در فضای وب وجود دارد، کمتر شود.

 

ارائه مقاله‏‌های مستند:

1400 سالی که از واقعه عاشورا می‎گذرد، روایت‎های متفاوتی از نهضت امام حسین (علیه‌السلام) منتشر شده است. روایاتی که بعضی از آن‎ها مستند نیستند و منابع معتبری هم ندارند. بنابراین وجود دانشنامه‏‌ای که در زمینه‏‌های مختلف زندگی و نهضت امام حسین (علیه‌السلام) و با توجه به منابع مستند فعالیت می‌‏کنند، مهم است.

 

ظرفیت‎های بالای پرداختن به نهضت امام حسین (علیه‌السلام):

نهضت امام حسین (علیه‌السلام) جنبه‌‏های متنوعی دارد و هنوز به بسیاری از جنبه‌‏های زندگی ایشان مانند جنبه‌‏های تاریخی، فرهنگی، فلسفی، تفسیری، کلامی و فقهی پرداخته نشده است. جنبه‌‏هایی که با شناخت آن، نقشه راه مسیر کمال انسانی کامل می‏‌شود. دانشنامه ویکی حسین به طور تخصصی در این زمینه‎ها ورود کرده است.

 

استفاده از منابع معتبر قدیمی:

بسیاری از منابع قدیمی که درباره قیام امام حسین (علیه‌السلام) است، ناشناخته مانده‌‏اند و یا فراموش شده‎اند. ویکی حسین قصد دارد تا با بهره‏‌گیری از این منابع، چهره کاملی‎‏تری از زندگی سالار شهیدان نشان دهد.