روابط عمومی موسسه زیتون: حوادث و رویدادهای تاریخی به طور اعم و تاریخ اسلام به طور اخص طی قرن‌های متمادی به انحا مختلف محل مطالعه، رجوع و مباحثه اندیشمندان و پژوهشگران بوده و در جای خود از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما افزون بر وجه مطالعاتی باید به وجه عبرت‌آموزی و بصیرت افزایی آنچه در گذشته ملل و اقوام مختلف رخ داده توجه ویژه داشت. موضوعی که در برهه‌هایی از تاریخ به‌ویژه تاریخ شیعه پر رنگ‌تر نمود یافته و چه بسیار وقایع و رخدادهایی که با الگوبرداری از سیره بزرگان دینی، تغییر سرنوشت یک ملت و جامعه و گاه جوامع و ملل مختلف را در پی داشته است.

قیام تاریخی حضرت حسین بن علی (علیه‌السلام) و آنچه منجر به رخداد عظیمی به نام عاشورا شد، بدون تردید عظیم‌ترین گذرگاه تاریخ شیعه و میراث بی‌بدیل و ماندگاری است که پرداختن به عوامل زمینه‌ساز، اصل ماجرا و پیامدهای و حوادث بعد از آن بزرگترین عبرت و بی‌نظیرترین الگوی تجربه زیست بشری را به دنبال خواهد داشت.

موضوعی که به اشکال مختلف و قالب‌های متنوع در وب‌سایت «کرب‌و‌بلا» بدان پرداخته شده است. ازجمله این قالب‌ها می‌توان به تهیه و انتشار سلسله مطالبی اشاره کرد که در قالب «پرونده» بخش مهم و قابل‌توجهی از تولیدات محتوایی این تارنمای تخصصی را به خود اختصاص داده و به نوعی فرصتی را برای تورق تاریخ فراهم نموده است؛ و شاید بتوان گفت لابه‌لای این پرونده‌ها تاریخ به سرعت ورق می‌خورد.

در این بخش تاکنون بیش از 50 عنوان پرونده در چهار بخش «تاریخ»، «اندیشه»، «پرونده صوتی» و «پرونده جامع» تهیه و منتشر شده است که در میان موضوعات و عناوین متعدد می‌توان از پرونده «حقیقت کوفه در زمان حضرت علی (علیه‌السلام)» با تعداد بیش از 300 هزار بازدید، «زیارت و پیاده‌روی اربعین» با آمار حدود 100هزار بازدید، «پر تخریب‌ترین بنای ماندگار تاریخ» با میزان نزدیک به 70 هزار بازدید و «حضرت عباس (علیه‌السلام) را بیشتر بشناسید» با بیش از 30 هزار بازدید به عنوان بخشی از پرمخاطب‌ترین پرونده‌های موضوعی نام برد.

«معمای تنهایی مسلم در کوفه» با محوریت بررسی تاریخ برای یافتن حقیقت اتفاقات کوفه؛ عنوان پرونده‌ای است که با بیش از 18 عنوان مطلب محتوایی قابل تامل، اخیراً و همزمان با ایام ورود سفیر حسینی به کوفه روی خروجی سایت کرب و بلا قرار گرفته و پیشکش عموم مخاطبان و کاربران علاقه‌مند شده است.

مطالب این پرونده به همراه صدها عنوان محتوای علمی و پژوهشی دیگر بستری مناسب برای چند گام نزدیک شدن به واقعیات تاریخ شیعه و رهیافتی قابل‌اعتنا برای عبرت‌آموزی از تمام یا بخشی از حوادث صدر اسلام به‌ویژه حادثه تکرارناشدنی عاشوراست.

پرونده‌های موضوعی را می‌توانید با مراجعه به نشانی اینترنتی www.karbobala.com/ special دریافت و مطالعه نمایید.