روابط عمومی موسسه زیتون: روزهای پایانی سال 1401 آغاز دیگری بود برای فعالیت کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام). صدور مجوز رسمی این کتابخانه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آخرین روزهای اسفندماه، از به ثمر رسیدن حدود شش سال تلاش شبانه‌روزی کارشناسان، مجریان و دست‌اندرکاران این گنجینه علمی خبر می‌داد.

ایده راه‌اندازی یک کتابخانه تخصصی با محوریت امام حسین (علیه‌السلام) به اوایل سال 97 بر می‌گردد. ایده‌ای که خیلی زود تبدیل به یکی از مهم‌ترین پروژه‌های موسسه زیتون شد. آنچه سبب می‌شد این کتابخانه از سایر کتابخانه‌های عمومی کشور و البته انگشت‌شمار کتابخانه‌هایی که اندوخته مکتوب از اهل‌بیت و به‌ویژه حسین بن علی (علیه‌السلام) را در خود جای داده بودند، متمایز شود، تاکید بر جمع‌آوری منابع غیر مکتوب و دیجیتال علاوه بر کتب فیزیکی و همچنین گردآوری منابع به دیگر زبان‌های زنده دنیا بود تا از این گنجینه علمی به عنوان منبعی قابل استفاده برای عموم پژوهشگران در داخل کشور و سراسر جهان فراهم سازد.

کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) حالا و در آغاز هفتمین سال فعالیت خود خوشبختانه بخش عمده‌ای از چشم‌انداز خود را عملیاتی ساخته است و آنطورکه کارشناس کتابخانه می‌گوید: در حال حاضر بالغ بر ده هزار عنوان سند مرتبط با امام حسین (علیه‌السلام) شامل کتاب، مقاله، مجلات تخصصی، لوح فشرده و ... به سه زبان‌ فارسی، انگلیسی و عربی آماده‌سازی و در دسترس قرار داده شده است.

به گفته «فاطمه سالکی» در حال حاضر حدود 10000 جلد کتاب فارسی و 100 جلد کتاب به زبان انگلیسی در بخش فیزیکی کتابخانه موجود است و در کنار این منابع مکتوب، تعداد 4000 نسخه فارسی و 500 نسخه به دیگر زبان‌ها در قالب بخش الکترونیکی کتابخانه بارگذاری شده است.

بارگذاری تعداد 1178 عنوان مقاله به زبان فارسی، 691 عنوان مقاله به زبان انگلیسی و عربی، تعداد 136 عنوان پایان‌نامه فارسی و 64 پایان‌نامه با محوریت امام حسین (علیه‌السلام) به زبان عربی و انگلیسی و نیز وجود بیش از هزار عنوان منبع مطالعاتی دیداری و شنیداری به زبان فارسی و غیرفارسی بخشی از آن چیزی است که به غنای علمی کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) افزوده است.

مهم‌ترین آرمان مجریان و دست‌اندرکاران این پروژه که می‌توان از آن به عنوان اولین و جامع‌ترین گنجینه علمی با محوریت امام حسین (علیه‌السلام) یاد کرد، ایجاد بستر و فرصت مطالعه و پژوهش و همچنین امکان دسترسی به کلیه کتب، مقالات، تصاویر، ویدئوها، سخنرانی‌ها و اشعار پیرامون سیره، شخصیت شناسی، سخنان، واقعه عاشورا، روایات و دیگر اسناد حول موضوع امام حسین (علیه‌السلام) برای جامعه دانشگاهی، اندیشمندان و پژوهشگران از سراسر دنیا به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی است.

امکانی که حالا با ضمیمه شدن مجوز رسمی این کتابخانه یک گام فراتر رفته است و آن‌طور که کارشناس کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) مژده داده، استفاده از این کتابخانه برای تمامی مخاطبان و کاربرانی که به عضویت کتابخانه درآمده‌اند، کاملاً رایگان است.

این روزهاکه تب و تاب کتاب و کتابخوانی داغ است، کتابخانه تخصصی امام حسین (علیه‌السلام) را با نشانی www.hussainlib.com جستجو کنید و از منابع متعدد و متنوع آن بهره‌مند شوید.