روابط عمومی موسسه زیتون: یکی از مهم‌ترین اهدافی که موسسه زیتون در نخستین گام‌های بنا نهادن این موسسه و تبیین بیانیه ماموریت خود بر آن اهتمام جدی داشت؛ عبارت بود از ایفای صحیح و به موقع مسئولیت اجتماعی خود به عنوان نهاد مردمی فعال که حفظ میراث حسینی و معرفی حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) را کانون فعالیت‌های خود قرار داده است.

بدون شک توجه به دغدغه‌ها و نیازهای جوامع انسانی فارغ از نژاد و رنگ، جنسیت و ملیت، میراث گران‌بهایی است از سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به‌ویژه سیره و مرام حسینی برای اکنون ما و بانیان، فعالان و کارشناسان موسسه زیتون در کارگروه‌های مختلف با الگو قرار دادن این میراث نورانی ضمن تلاش حداکثری برای به ثمر رساندن وظایف سازمانی خود، سهمی نیز برای همنوعان و هم‌کیشان خود در گوشه و کنار مرزهای سرزمینی‌شان و در صورت امکان آن‌سوتر از مرزهای این خاک و آب قائل شده‌اند که ثمره این احساس مسئولیت؛ طراحی و اجرای فعالیت انسان‌دوستانه در قالب پویش همدلی است.

پویش همدلی حالا در آستانه آغاز دومین سال فعالیت خود است و به همین بهانه در گفتگوی کوتاهی با «زینب باباجان‌زاده» کارشناس فضای مجازی موسسه زیتون به نمایندگی از یک گروه چند نفره فعال، خلاق و تلاشگر در عرصه خدمات‌رسانی اجتماعی، از چند و چون این طرح و رهاورد دوساله‌اش جویا شدیم.

متن کامل این گفتگو را در ادامه با هم بخوانیم:

. ایده اولیه طرح از چه زمانی و چگونه کلید خورد؟

اولین طرح خیریه از 24 مردادماه سال 1400 مصادف با هفتم ماه محرم سال 1443 کلید خورد و بعد از آن از سال 1401 این قرار ماهانه به‌صورت منظم و متداوم در ابتدای هر ماه قمری اجرا شده است.

-شناسایی و رصد فعالیت‌های موسسات همسو جهت همکاری مشترک، مستلزم طی چه مراحلی است و چه معیارهایی برای انتخاب خیران و موسسات نیکوکاری در نظر گرفته می‌شود؟

در وهله اول بیشتر سعی می‌کنیم با خیریه‌ها و موسسات نیکوکاری که قبلاً همکاری داشتیم کار کنیم و اگر موضوع مشترکی با آن خیریه‌ها نداشتیم، سراغ خیریه‌هایی با شماره ثبت، شناسه ملی و کد اقتصادی مشخص می‌رویم؛ با در نظر داشتن این مهم که نداشتن مشکلات مالی و قابل‌اعتماد بودن موسسه خیریه مهم‌ترین فاکتور انتخاب موسسات برای همکاری مشترک است.

دومین نکته‌ای که برای ما بسیار حائز اهمیت است؛ اینکه بعد از واریز کمک‌های مردمی برای خیریه، دریافت فاکتور یا رسید دریافت وجه توسط خیریه موردنظر است تا در راستای شفاف‌سازی مبالغ جمع‌آوری ‌شده، به مخاطبان ارائه نماییم.

- استقبال موسسات چگونه بوده و آیا همکاری لازم صورت گرفته است؟

خوشبختانه تا الان خیلی از خیریه‌ها با ما همکاری‌های لازم را به عمل آوردند و مشکلی در این ‌رابطه نداشتیم.

- تعیین موضوع طرح ماهانه بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ آیا نیازسنجی خاصی انجام می‌شود؟

چون با آغاز هر ماه قمری، طرح اجرا می‌شود، بنابراین سعی می‌کنیم طرح‌ها با مناسبت‌هایی که نزدیک به اول ماه هستند مطابقت داشته باشند؛ علاوه بر آن با توجه به مباحث طرح شده در جلسات ایده پردازی با مشاور شبکه‌های اجتماعی موسسه زیتون، ایده‌های طرح‌های خیریه، تجمیع و فهرست بندی شده است و هر ماه باتوجه ‌به مناسبت مهم پیش رو، یکی از موضوعات انتخاب و بعد از تایید نهایی مدیریت موسسه، وارد فاز اجرایی کار می شود.

- انتخاب افراد یا گروه‌هایی که به عنوان کانون هدف طرح کمک‌رسانی معرفی می‌شوند بر چه اساسی است؟ چه ملاک‌هایی در نظر گرفته می‌شود و چه فرایندی برای رصد افراد واجد شرایط صورت می‌گیرد؟

اگر در موضوع طرح‌مان افراد خاصی را در نظر داشته باشیم، با اطلاع‌رسانی به موسسه خیریه مورد نظر کار را شروع می‌کنیم، در غیر این صورت با توجه ‌به موضوع طرح، از میان افراد واجد شرایط و گزینه‌های پیشنهادی معرفی‌شده توسط نهادهای خیریه، پس از رصد وضعیت و صلاحدید و تایید مدیران، گزینه نهایی انتخاب و سپس مراحل اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری مبالغ اهدایی آغاز می‌شود.

- برای جلب اعتماد مخاطب و کاربران فضای مجازی چه راهکاری در نظر گرفته‌شده؟ به بیان بهتر گزارش کمک‌رسانی و توزیع اقلام منتشر می‌شود اما اگر یک گام عقب بیاییم مخاطب برای واریز وجه و مشارکت در طرح چگونه می‌تواند به این صفحه مجازی اعتماد کند؟

ما آخر هر ماه قمری گزارشی از طرح اجرا شده ماه را در قالب «استوری» در صفحه رسمی شبکه اجتماعی موسسه زیتون منتشر می‌کنیم و با همین کار سعی داریم رضایت و اعتماد مخاطبان را جلب کنیم؛ اما از سویی ممکن است مخاطبی از دنبال کنندگان چندساله صفحه موسسه زیتون باشد و با توجه به این شناخت و بر اساس احساس اعتماد موجود، بدون نیاز به مشاهده گزارش‌های طرح‌های قبلی، در طرح‌ها شرکت کند و یا حداقل در بازنشر طرح، همکاری و مشارکت داشته باشد.

- گزارش نتیجه پویش‌ها از چه طریقی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد؟

گزارش‌های تمامی طرح‌ها از ابتدا تاکنون در صفحه اینستاگرام موسسه زیتون با عنوان «قرار ماهانه» مشخص شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است.

- آیا از ابتدای شروع این کار تاکنون طرحی بوده که به نتیجه نرسیده و یا مورد استقبال واقع نشده باشد؟

به لطف خدا قریب به اتفاق طرح‌ها به نتیجه رسیده‌اند؛ اما از این ‌بین تعداد اندکی هم بودند که نسبت به اهداف موردنظر ما مورد استقبال واقع نشدند.

- چشم‌انداز کلی این طرح چیست؟ چه هدفی برای بلندمدت در نظر گرفته‌شده و تاکنون چه اندازه از اهداف موردنظر محقق شده است؟

مهم‌ترین هدف انجام مسئولیت اجتماعی هست و اینکه تا جای ممکن از این بستر برای رفع بخش کوچکی از مشکلات مردم بهره ببریم. ما در این راه سعی می‌کنیم از مرام امام حسین (علیه‌السلام) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) الگو بگیریم تا نسبت به مشکلات مردم و جامعه بی‌تفاوت نباشیم. ما اعتقاد داریم نمی‌شود از امام حسین (علیه‌السلام) دم زد؛ ولی توجهی به مردم و دوستداران امام نداشت.

- علاوه بر بستر فضای مجازی بستر دیگری برای گسترش این پویش‌ها و جلب کمک‌های مردمی در نظر گرفته‌اید؟

در حال حاضر فقط از بستر مجازی (اینستاگرام و تلگرام) برای معرفی و گسترش طرح‌های خیریه استفاده می‌کنیم

- بازه زمانی برای جمع‌آوری کمک‌ها بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ تا تامین کامل مبلغ ادامه دارد؟ در مورد تعیین سهم کمک هم توضیحی بفرمایید؟

اغلب بازه زمانی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی بین یک هفته تا 10 روز است؛ اما ممکن است با صلاحدید مدیر مجموعه در مورد طرح‌هایی که اهمیت خاصی دارند، به‌صورت ویژه زمان بیشتری در نظر بگیریم.

برای تعیین مبلغِ سهمِ هر فرد طبق تجربه، مبلغی را انتخاب کردیم که حد وسط باشد، نه آن‌قدر زیاد که مشارکت عمومی را با مشکل مواجه سازد و نه آن‌قدر پایین که با سرعت کمتری به مبلغ موردنظر طرح برسیم.

- و به عنوان سوال پایانی به جز بحث تامین هزینه ارتقای دانشنامه «ویکی حسین علیه‌السلام»، برنامه‌ای برای جذب کمک و تزریق آن برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی و ... دارید؟

احتمالاً در آینده طرح‌ مشابه داشته باشیم ولی در حال حاضر با توجه ‌به مشکلات روزافزون اجتماعی، اولویت ما همین طرح‌های کوچک خیریه است.