به گزارش روابط عمومی موسسه زیتون، شب گذشته و همزمان با شام غریبان، موسسه زیتون میزبان جمعی از عزاداران و سوگواران در آخرین شب از محفل روضه ماه محرم بود.

«مرضیه محمد زاده» نویسنده، محقق و پژوهشگر عاشورایی سخنران این مراسم بود و ضمن تشریح خصلت‌های سپاه کفر، از ویژگی‌های زنان عاشورایی سخن گفت که شجاعانه در برابر این لشکر ایستادند.

وی با استناد به فرازی از زیارت اربعین مبنی بر شهادت به اینکه حسین (علیه‌السلام) برای نجات بندگان خدا از جهل و گمراهی قیام کرد، خصلت جهالت را نخستین و مهم‌ترین خصلت افرادی بر شمرد که در برابر امام صف‌آرایی کردند.

به گفته این عاشورا پژوه، پیمان‌شکنی خصلت دیگری بود که بر قاطبه مردم کوفه و سپاه عمر سعد حاکم بود و حسین بن (علیه‌السلام) به محض روبرو شدن با سپاه «حر» از این سست‌عهدی اطمینان یافت و همان زمان آیه استرجاع را قرائت فرمود.

محمد زاده در ادامه اظهار داشت: «عناد و دشمنی» با خاندان رسالت و به بیان بهتر با اصل دین، دیگر خصلت لشکر کفر بود که البته در این جماعت بی‌سابقه هم نبود و زینب (سلام‌الله علیها) به زیبایی این دشمنی منتهی به نابودی را به تصویر کشیده و فرمود: این دشمنی به‌مثابه دمل چرکی است که سر باز کرده و خیلی زود از بین خواهد رفت و این سخن خیلی زود محقق شد و در تاریخ مشاهده می‌کنیم که زمامداری ابوسفیان چند سالی بیشتر به طول نینجامید.

حرام‌خواری، فرصت‌طلبی، دنیادوستی و سست‌عنصری از دیگر خصایص مردم کوفه و ملحق شدگان به سپاه اشقیا در سال 61 هجری بود که این پژوهشگر بدان اشاره کرد و ادامه داد: افزون بر این‌ها متاسفانه می‌بینیم مردم کوفه بر خلاف آیات الهی دال بر کرامت نهادن به انسان و بهره‌مندی از نعمت عقل و شعور، دچار اطاعت محض و کورکورانه از حاکم وقت شده‌اند و همین خصلت‌هاست که موجب می‌شود افرادی سست‌عنصر و فاقد بنیه اعتقادی قوی همچون «شبت ربعی» با فرصت‌طلبی از شرایط موجود، صاحب مسئولیت‌های کلیدی شوند و حال آنکه توان محکم ایستادن در دفاع از ارزش‌های جامعه اسلامی را ندارند و اتفاقا درست در برابر اصل اسلام می‌ایستند.

زنگ خطر شور بدون معرفت و شعور

صاحب اثر «شهیدان جاوید» سپس به تبیین چهارچوب اعتقادی و رفتاری بانوان کاروان حسین (علیه‌السلام) پس از واقعه عاشورا و شهادت امام و یارانش پرداخت و اظهار داشت: زنان عاشورایی امام شناس و مکتب‌شناس بودند و نسبت به مفاهیم مکتب آن‌چنان دارای علم و بصیرت بودند که گویی قرآن آمیخته با وجودشان است و بر اساس این معرفت و با شناخت کامل، تمام هستی خود را در راه نهضت حسینی فدا کردند و این خصلت بانوان عاشورایی مبین آن است که شور بدون شعور تا چه حد برای یک جامعه و یک جمعیت می‌تواند خطرناک باشد.

محمد زاده با اشاره به بیانات کوبنده زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) در معرکه پس از واقعه عاشورا و تحقیر آشکار قدرتی مثل عبیدالله و مبارزه‌طلبی حضرت، به ویژگی «قدرت روشنگری» در این زنان اشاره کرد که در نهایت منتج به عقب‌نشینی یزید و عبیدالله بن زیاد حاکم کوفه و صدور دستور برگزاری مجلس عزا و رجعت کاروان به مدینه در نهایت عزت و شکوه شد.

این نویسنده با اظهار تاسف از تحریفاتی که دامن‌گیر مباحث متضمن بر واقعه عاشورا شده است، اظهار داشت: آنچه در معرفی یزید به عنوان حاکم جائر جامعه اسلامی گفته می‌شود، غالبا با توصیفاتی است که بیشتر بر رذایل اخلاقی دلالت دارد و حال آنکه در کنار این رذایل و مهم‌تر از این صفات پلید، جنایاتی همچون آتش زدن خانه کعبه، واقعه تلخ عاشورا و کشتار فجیع مسلمان و قیام‌کنندگان علیه حکومت یزید و ریخته شدن خون جمع زیادی از مسلمان مظلوم است و اگر حسین (علیه‌السلام) در برابر یزید قیام کرده، نه به دلیل خودداری از بیعت و حفظ امنیت جان خود و خانواده‌اش که به معنای واقعی قیام در برابر حاکم ظالم است.

نویسنده کتاب «حسین بن علی، امام ارزش‌ها» این سخن که خدا می‌خواست امام را کشته و خاندانش را اسیر ببیند را گونه‌ای از تحریف ابعاد واقعی قیام عاشورا دانست و تصریح کرد: این ظلم به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است که بگوییم خدا می‌خواهد حسین را کشته ببیند و اهل حرم را اسیر ببیند که شهادت و اسارت نتیجه قهری جنگ است اما امام نه می‌خواست کشته شود و نه اسیر‌ بلکه علیه حاکمی به پا خواست که به نام اسلام در جامعه حکومت می‌کرد اما در این جامعه خبری از امنیت نبود و می‌دانست اگر کشته شود، دشمن سراغ خانواده و اهل او خواهد رفت که این خباثت آل ابوسفیان در تاریخ بی‌سابقه نبوده و به‌عنوان نمونه زمانی که حاکم کوفه از به دست آوردن جناب مسلم ناامید می‌شود، دستور ویرانی خانه و اسارت همسر و فرزندانش را می‌دهد و امام با علم به این خباثت رحل سفر بست و از مدینه خارج شد.

این بانوی عاشورا پژوه در بخش پایانی سخنان خود از نقش‌آفرینی دیگر بانوان پس از واقعه عاشورا سخن گفت و تاکید کرد: مطابق با اکثر روایات و منابع تاریخی، در جریان واقعه کربلا سراغ نداریم که یک زن حتی یک سنگ به سمت سپاه اسلام پرتاب کرده باشد، تنها جرم بانوان سستی ایشان در روشنگری مردان شان بود و این به نوعی مایه مباهات است که در جریان قیام مختار و خون‌خواهی او حتی یک زن مجازات نشد و این نشان از نقش نداشتن این زنان در جریان حادثه کربلا بود.

در آخرین شب از مراسم سوگواری سالار شهیدان که به میزبانی موسسه زیتون برگزار شد، حاضران از شعرخوانی «محمد نصراوی» نویسنده و پژوهشگر و نیز مرثیه‌سرایی «حمیدرضا مقصودی» روان‌درمانگر و فارغ‌التحصیل مطالعات اسلامی بهره‌مند شدند.