همزمان با ولادت امام حسن عسگری (علیه‌السلام)، شامگاه شنبه 24 آذرماه مراسم سخنرانی و مولودی خوانی در محل حسینیه موسسه زیتون برگزار شد.

 صبح زود است. اهالی بن‏‌بست «صفایی» در خوابند. صدای آرام گذر آب رودخانه سکوت بن‏‌بست را می‏‌شکند. کبوترهای موسسه زیتون، دور حوض آبی‏‌ر‌نگ نشسته‏‌اند و آرام آواز می‏‌خوانند. ماهی‏‌های گلی در حوض شنا می‌‏کنند. بوی نم ماسه‏‌ها در حیاط پیچیده است. آفتاب روی ماسه افتاده است. حیاط تازه آب و جارو شده است.

 

 

ساعت عدد 9 را نشان می‏‌دهد. خادمین افتخاری موسسه زیتون اما در جنب‏‌وجوش‎اند. دو، سه نفر از اعضای خادمین افتخاری در پشت میز آشپزخانه نشسته‌‏اند و با دقت، خیارها را خورد می‏‌کنند. در گوشه‌‏ای دیگر آشپزخانه، سه، چهار نفر دیگر با قاشق‎های بزرگ، مواد ماکارونی، شام مراسم مولودی، را با دقت در ظرفی به هم می‏‌زنند.

همه مشغول کارند. خادمین افتخاری، مشغول آماده کردن وسایل پذیرایی برای مراسم جشن میلاد امام حسن عسکری (ع) هستند. مراسم عصر امروز، در روز بیست‏‌وچهارم آذرماه و از ساعت 5 عصر شروع می‏‌شود.

وصیت‏‌نامه خاص امام یازدهم (علیه‌السلام)

 فانوس‌‏ها حیاط را روشن کرده‌‏اند. هوا تاریک شده است. صدای «الله اکبر» در حیاط می‏‌پیچد. کبوترها گوشه‌‏ای کز کرده‌‏اند و به صدای خوش اذان گوش سپرده‎اند. مهمانان کم‏‌کم از راه می‏‌رسند. همه در حسینیه موسسه زیتون جمع شده‎اند. صف‌‏های نماز تشکیل می‎شود. همه در صف‎های منظم، پشت حجت‌‏السلام شجاعی، امام جماعت به نماز می‏‌ایستند و نماز به جا می‌آورند. بعد از پذیرایی، مراسم سخنرانی حجت‏‌الاسلام شجاعی شروع می‏‌شود.

وقت شروع مراسم جشن میلاد است. موضوع سخنرانی، مظلومیت امام حسن عسکری (علیهالسلام) است. سخنران مراسم برای بیان مظلومیت امام وصیتی را که ایشان در لحظات آخر عمر شریفشان، به تمام شیعیان داده بودند، تفسیر می‌‏کند.

 

 

شجاعی در ابتدا تاکید می‏‌کند: «وصیت‎نامه حضرت یک تفاوتی با وصیت‌‏نامه سایر ائمه  دارد. ما وصیت‌‏نامه از حضرت محمد (صلوات الله علیه)، امام علی (علیهالسلام) و سایر ائمه اطهار داریم ولی تفاوت وصیت‌‏نامه امام حسن عسکری (علیهالسلام) با دیگر وصیت‏‌نامه‎ها در این است که امام می‌دانند آخرین امام ظاهر هستند. می‏‌دانستند امام بعد از ایشان غیبتشان طولانی خواهد بود.» 

شیعه واقعی بودن از نظر امام عسن عسکری (علیه‌السلام)

امام در متن وصیت شیعیان را به تقوای خدا، دعوت می‏‌کند. شجاعی می‎پرسد: «معنای تقوا چیست؟ هر کسی تقوا را به تعبیری معنا می‌کند، یکی از بهترین ترجمه در تقوا، پروای الهی است. در بخشی از وصیت‏‌نامه امام (ع) شیعیان را به ورع سفارش می‌کند. فرق ورع و تقوا در چیست؟ یکی از این تفاوت‏ها، این است که ورع سطح بالاتری از تقوا دارد. تقوا یعنی مثلاً در موقعیت گناه، قرار نداشتن، ورع چند پله بالاتر است. یعنی خودش را در موقعیت گناه قرار ندهد.»

امام حسن عسکری (علیه‌السلام) در بخشی از وصیت‌نامه o,n  مومنان را به پرهیز از دروغ سفارش می‌کنند. سخنران مراسم، معتقد است: «یکی از مشکلات روزگارمان رواج دروغ است. کلید وارد شدن به همه گناه‌ها دروغ است.»

حاج آقا شجاعی با اشاره به اینکه در بخشی از وصیت‏نامه، امام (ع) شیعیان به امانت‏داری توصیه شده‌اند، توضیح می‏‌دهد: «منظور امام در این بخش، تنها امانت‏داری از مادیات نیست. امانت‏داری معنوی هم شامل امانت‏داری می‌‏شود.»

او مثال می‎زند: «گاهی بیان نکردن سر زندگی مردم، جز امانت‌داری است. مگر من حق دارم راز زندگی دیگران را بازگو کنم؟ یکی از امانت‌ها هم نام‏گذاری فرزند است. اولین امانت‌داری پدر و مادر در حق فرزندانشان، این است که نام نیکو برای او انتخاب کنند.» این امانت‏داری درباره همه بندگان خداوند صدق می‎کند، حتی آنان که شهرت به معصیت و انجام گناه دارند.

حجت الاسلام شجاعی به عنوان حسن ختام سخنان خود به این فرموده امام عسگری (علیه السلام) اشاره می‌کند که «هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته می‎شود که او یک شیعه است.»

عطر نرگس در زیتون

 سخنرانی حجت‎الاسلام شجاعی که به پایان می‏‌رسد، همه خود را برای مولودی خوانی «سید حمیدرضا شجاعی» آماده می‏‌کنند. خیلی زود، صدای مولودی‎خوانی در حیاط موسسه زیتون می‎پیچد. همه کف می‎زنند و برای ولادت امام (ع) جشن می‎گیرند. 

 

 

جو حسینیه خیلی زود تغییر می‎کند. کمی دورتر از حسینیه، در آشپزخانه موسسه زیتون، همه سرگرم آماده کردن غذا هستند. غذاها در ظرف مخصوص چیده شده است.

ساعت از هشت شب گذشته است. مهمانان مراسم رفته‎اند. فانوس‎ها با نور کم‌‌‌‌‌‏ر‌مقشان حیاط موسسه را روشن کرده‎اند. مهتاب از پشت ابر   بیرون می‏‌آید. مهتاب در آب حوض می‎افتد. ماهی گلی‎ها بی‎پروا در نور مهتاب شنا می‎کنند. کبوترهای موسسه، در نور مهتاب آرام آواز می‏‌خوانند. عطر نرگس در حیاط موسسه پیچیده است.