نشست مجمع حامیان موسسه زیتون عصر روز یکشنبه 21 مهرماه در محل حسینیه موسسه برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم «سید حمید خویی» چهره فعال مجمع حامیان موسسه زیتون پیرامون اهمیت تعظیم شعائر دینی در عصر حاضر به ایراد سخن پرداخت.

 

وی بزرگداشت شعائر دینی و مذهبی را نشانه مرتبه اعلای تقوی دانست و تاکید کرد: بدون شک پاسداشت نام و یاد امام حسین (علیه‌السلام) در روزگار کنونی محوری‌ترین وجه از وجوه تعظیم شعائر دینی است و هرگونه اقدام و فعالیتی ذیل این مکتب یقیناً مصداق بارز تعظیم شعائر الهی است.

 

خویی در ادامه سخنان خود به اهمیت مرزبندی اعتقادی و فرهنگی در جهان امروز موسوم به عصر ارتباطات اشاره کرد و با تاکید بر اینکه امروز دنیا بیشتر از درگیری‌های نظامی دچار نزاع‌های فرهنگی و اعتقادی است گفت: هر مکتب اعتقادی برای پیروزی و ماندگاری در این نبرد بین فرهنگی، ملزم به تحکیم مرزهای خود است و در غیر این صورت همچون مرزهای جغرافیایی محکوم به فروپاشی و زوال است.

 

وی اوضاع و احوال برخی کشورهای منطقه را نمونه بارزی از کشورهایی دانست که دچار فروپاشی فرهنگی شده‌اند و حتی با وجود توهین از سوی دیگر دولت‌ها و افراد نسبت به مقدسات و هویت ملی، اما کوچک‌ترین واکنشی از سوی سران این کشورها صورت نمی‌گیرد و این نشان از همان رخوت و زوال اصالت و مکتب اعتقادی است.

 

 

 

خویی غفلت از تهاجم دشمن به مرزهای فرهنگی را فاجعه‌ای تاسف‌بار خواند و افزود: هجمه دشمن به اعتقادات مسلمانان به‌ویژه شیعیان در سال‌های اخیر کاملاً دقیق و هدف‌دار در حال انجام است و نمونه آن را در کشور مسلمان عراق شاهد هستیم که شهرهای کانونی مذهبی نظیر نجف و کربلا اتفاقاً بستر ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی قرار گرفته‌اند و در کنار آن مراکز وهابیت نیز در حال گسترش است و این همان زنگ خطری است که سایر بلاد اسلامی را تهدید می‌کند و نباید از کنار آن به سادگی گذشت.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود مکتب عاشورا و نهضت امام حسین (علیه‌السلام) را محور اصلی تحکیم وحدت ایرانیان شیعه مسلمان و پایداری هویت تاریخی این سرزمین در 500 سال گذشته خواند و افزود: ثبات ملی در عین تعدد قومیت‌ها و فرهنگ‌ها به‌واسطه اعتقاد به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) موجب شده است تمرکز اصلی تهاجم دشمن در سال‌های اخیر بر محور اهل‌بیت و بالاخص فرهنگ عاشورا قرار گیرد.

 

به گفته خویی علیرغم تمام برنامه‌ریزی‌ها و تلاش همه‌جانبه دشمن اما امروز با گذشت قرن‌ها از حادثه عاشورای سال 61 هجری، شاهد گسترش فرهنگ امام حسین (علیه‌السلام) در اقصی نقاط جهان هستیم و پدیده مبارکی به نام اجتماع اربعین تجلی این رشد و به‌واقع اعجاز تمام عیار تاریخ در عصر حاضر است.

 

وی تلاش‌های فکری، علمی و فرهنگی در جهت نشر معارف این مکتب را مصداق رزق معنوی دانست و تاکید کرد: ابلاغ پیام عاشورا که از عصر عاشورا توسط زینب کبری (سلام‌الله علیها) و امام سجاد (علیه‌السلام) آغاز شد. تا اکنون با وجود گذشت هزاران سال ادامه یافته و دستور کار امروز ما شیعیان است.

 

سید حمید خویی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت نقش‌آفرینی در نشر و گسترش گفتمان نهضت عاشورا تاکید و افزود: اکنون فرصت برای ایفای نقش در راستای ترویج مکتب امام حسین (علیه‌السلام) فراهم است و از آنجایی که طبق وعده الهی این پیام هرگز بر زمین نخواهد ماند اگر ما کاری نکنیم یقیناً دیگرانی هستند که برای ایفای وظیفه قد علم کنند و چه بهتر که قدر این رزق معنوی را بدانیم و برای سهیم شدن در مسیر امام حسین (علیه‌السلام) تلاش کنیم.