در شهر «پترزبورگ» ایالت پنسیلوانیای امریکا نزدیک به 150 سال پیش گروهی منشعب از مسیحیت که خود را شاگردان کتاب مقدس می‌دانستند با استناد به کلمات کتاب مقدس و تعالیم مذهبی سیره مسیح (علیه‌السلام) اعلام موجودیت کردند.

پیروان این گروه که ابتدا به‌صورت پراکنده به تبلیغ و معرفی آیین خود پرداختند، به سرعت به گروه‌های بزرگتر تکثیر یافتند. شکل‌گیری انجمنی موسوم به «انجمن برج دیده بان» کمک شایانی به گسترش نظام‌مند و تشکیلاتی این فرقه نمود.

ایمان به خدای واحد، دوری از خشونت و وعده جهان عاری از جنگ مفاهیم مشترک و موردقبول تمامی ادیان و فرق مذهبی است و شاهدان یهوه هم با بهره‌گیری از این اصل بسیار زیرکانه به تبلیغ مبانی عقیدتی آیین خود پرداختند و در مناطق آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپای غربی و بخش‌هایی از آسیا نیز موفق به جذب پیروانی شده‌اند.

علیرغم اینکه کتاب مقدس این فرقه در طول زمان بارها دستخوش تحریف و دوباره نگاری‌های بسیار شده است اما شاید یکی از دلایل گسترش قابل‌توجه مناسک و عقاید این فرقه که از آغاز نیز تلاش ویژه‌ای برای تبلیغ خانه به خانه و چهره به چهره داشتند، مسلح شدن شان به آخرین ابزار رسانه‌ای روز دنیاست.

راه‌اندازی وب‌سایتی با تجهیز به 53 زبان مختلف و مخاطبین دسته بندی شده بزرگ‌سالان، خانواده و کودک و نوجوان و محتوایی اعم از متن و فیلم و صوت ازجمله تجهیزات شاهدان یهوه در دنیای رسانه است.

یکی دیگر از شواهد فعالیت تبلیغی گسترده پیروان این فرقه؛ تاسیس کتابخانه دیجیتال حاوی متون کتاب مقدس، آرشیو کامل نشریان، محلات، سری مقالات، نمایشنامه‌های صونی با 991 زبان شناخته‌شده و نیز غیر موسوم گوشه و کنار دنیا است.

باسابقه‌ترین و پر مخاطب‌ترین نشریه این گروه مجله «برج دیده‌بانی» است که به‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد و نسخه الکترونیکی آن هم در سه قالب JWPUB و PDF,EPUB تولید و توزیع می‌شود. اخرین شماره این مجله با تیراژی بالغ بر 93381789 شماره و 357 زیان شناخته شده در سپتامبر سال 2019 به چاپ رسیده است.

مجلّهٔ «بیدار شوید!‏» دیگر نشریه پیروان این گروه است که با تیراژ 78382000 منتشر می‌شود. توجه به مفاهیم عامه‌پسندی نظیر صلح و امنیت، زندگی بهتر، دیگر دوستی، اقتصاد موفق، سلامت جسمی و روانی با بهره‌گیری از آموزه‌های کتاب مقدس شاهدان یهوه در قالب این نشریات نکته‌ای است که نباید از نظر دور داشته شود.

هرچند این نشریه علیرغم سابقه دراز مدتش در مقایسه با مجلات معتبر دنیا از جلوه بصری و هنری بهره نبرده است اما نکته جالب‌توجه تعداد زبان‌هایی است که نشریه بر اساس آن تولید شده است. زبان‌هایی که شاید نامشان هم کمتر شنیده شده باشد و اصلاً در زنده بودن این زبان‌ها تردید وجود دارد.

مع الاسف در دنیایی که دین اسلام به سرعت در حال گسترش است و با جمعیت نزدیک به دو میلیارد مسلمان در نقاط مختلف جهان، عدم بهره‌مندی هوشیارانه از امکانات رسانه‌ای موجود برای گسترش مبانی این آیین است.

عدم غنای محتوایی و روزآمد بودن آنها، مجدود شدن وب‌سایت‌ها، دانشنامه‌های اسلامی و نشریات الکترونیکی به چند زبان انگشت‌شمار، عدم بهره‌مندی از امکان سرعت تبادل رسانه‌ای جهت انتشار تولیدات محتوایی و نیز عدم تدارک مالی کافی تنها بخشی از قصوری است که در جوامع اسلامی از جمله کشورمان و از سوی داعیه‌داران فرهنگ اسلامی صورت گرفته است.