برکسی پوشیده نیست راز موفقیت هرگروه، نهاد و حتی تک‌تک افرادی که دغدغه فعالیت در عرصه تبلیغات فرهنگی به‌خصوص با رنگ و بوی مفاهیم دینی دارند در گرو پیوند موثر با کسانی است که به واقع امانت‌دار منابع اسلام ناب و متصل به سرچشمه تعالیم دین هستند.

لزوم این نوع تعامل دوسویه، امروزه و در عصر ارتباطات که بیشترین هجمه‌ها متوجه دنیای اسلام به‌خصوص مذهب تشیع است به‌مراتب ضرورت بیشتری می‌طلبد.

 

با توجه به این مهم، موسسه زیتون به‌عنوان مجموعه‌ای که رسالت خود را بر معرفی و گسترش فرهنگ دینی با تمرکز بر مکتب مقدس سیدالشهدا(علیه‌السلام) نهاده و شبکه‌های اجتماعی بخش عظیمی از فرصت فعالیت‌های این موسسه را به خود اختصاص داده است، جهت بهره‌گیری از رهنمودهای «آیت‌الله‌ محمدجواد علوی بروجردی» از مراجع عظام تقلید در بیت شریف معظم له حضور یافتند.

آنچه در ادامه می‌خوانید شرح دیدار مسئولان و اعضای موسسه زیتون با این عالم گرانقدر است.

 

حضرت آیت‌الله بروجردی در ابتدای این دیدار با گذری بر سیر اشاعه اسلام در ایران و جهان و بازتاب آن گفت: اسلام از ابتدا و بالذات قابلیت رشد میان مردم مناطق مختلف جهان را دارا بود و همین قابلیت در گذر زمان زنگ خطر را برای پیروان آیین‌های دیگر از جمله مسیحیت به صدا درآورد و موجب بروز رخدادهایی در مقابله با اسلام شد. نمونه این مقابله را می‌توان در جنگ‌های صلیبی به‌وضوح دید، زمانی که کشیشان کلیساهای قرون‌وسطی برای رفع این خطر زمینه‌ساز وقوع جنگ‌های صلیبی شدند.

 

ایشان جاهلیت حکام مسلمان و انتشار تصویر غلط از واقعیت معارف اسلام را اصلی‌ترین عامل بروز فتنه‌ها علیه مسلمانان در گوشه و کنار جهان دانست و افزود: خلفای وقت اسلامی در اقدامی نابخردانه و با این شعار که «کتاب خدا برای ما بس است» به‌محض حضور در هر منطقه‌ای شروع به زدودن ریشه‌های تمدنی آن منطقه کردند. در نتیجه آنچه عینیت می‌یافت بیش از گسترش اسلام، کشورگشایی بود. همین امر موجب روشن شدن آتش کینه و نفرت علیه اسلام شد.

 

آیت‌الله بروجردی موج اسلام هراسی در ممالک غربی، اروپا و آمریکا و حتی کشورهای شرقی را زاییده تفکر گروه‌های تندرو نظیر «القاعده» و «داعش» دانست و گفت: امروز با بالا گرفتن این موج، شاهد افزایش نزاع‌های قومی و نژادی هستیم.
 

 

 

جان تازه اسلام با نهضت علمی امام صادق (علیه‌السلام)

حضرت آیت‌الله بروجردی در بخش دیگری از سخنانشان به سابقه دشمنی با شیعه علوی از دوران پس از رحلت پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت: با وجود علنی بودن واقعه عظیم غدیر خم و حضور شاهدان و ناظران، اما پس از رحلت ایشان، واقعه غدیر و امامت پس از پیامبر به فراموشی سپرده شد و خلفای مقارن و نیز مابعد امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) تمام تلاش خود را برای حذف نام و مرام امیرمومنان به کار بردند و هنگامی که خود را ناکام دیدند به صب این امام همام روی آوردند و حتی در زمان‌هایی موفق شدند ایشان را از لحاظ دینی به محاق ببرند.

 

مرجع تقلید شیعیان در ادامه افزود: این اوضاع تا اواخر دوران امامت امام محمدباقر و امام صادق (علیهمالسلام) ادامه داشت و بعد از تضعیف حکومت بنی‌امیه و هم‌زمان با اوایل حکومت بنی‌عباس، امام صادق(علیه‌السلام) نهضت علمی بی‌نظیری برپا نمودند و با تربیت هزاران شاگرد از شیعه و سنی و گسترش معارف اسلام از این طریق مانع محو آثار نبوت شدند و جان تازه‌ای به اسلام بخشیدند. هرچند این نهضت پیش از آن با واقعه عظیم کربلا جان گرفته بود.

 

ایشان افزودند: نهضت امام صادق(علیه‌السلام) با پیش‌زمینه غنی به نام عاشورا در میان خواص جامعه رسوخ کرد و بعد از ایشان و توسط فرزند بزرگوارشان حضرت علی ابن موسی(علیه‌السلام) به میان عامه مردم رفت. حضوری که انعکاس تفکر اصیل شیعه بود و همین گره خوردن با اسلام ناب و شنیدن واقعیت اسلام از زبان اهل‌بیت موجب پایداری مکتب شیعه و پایبندی ایرانیان به این مکتب شده است.

 

امام حسین(علیه‌السلام) برای معرفی اسلام بس است

حضرت آیت‌الله‌ بروجردی از عاشورا به‌عنوان سرمایه‌ای عظیم و ثروتی غنی یاد کرد و افزود: هرچند ابعاد عظیم این واقعه به تمامی برای ما بیان نشده و تنها ذره‌ای از آن به دست ما رسیده است؛ اما همین مقدار، امروز جذبه‌ای عظیم و ویژه یافته و بسیار انسان‌هایی که از مسیر امام حسین(علیه‌السلام) به اسلام گرویده‌اند. به‌واقع باید گفت برای معرفی اسلام تنها سیدالشهدا(علیه‌السلام) بس است.

 

 

آیت‌الله علوی بروجردی در بخش پایانی سخنانشان نکات مهمی را در باب رسالت فعالان فرهنگی و رسانه‌ای بیان داشت و تاکید کرد: معارف اخلاقی اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، ادعیه منتسب به ائمه بزرگوار از جمله امام علی و امام سجاد(علیهم‌ا‌السلام)  ثروت عظیمی است که امروز به دست ما رسیده است. میراثی که گذشتگان و بزرگان ما آن را مصون نگه داشته و به ما رساندند و اکنون بر عهده ماست که این میراث عظیم نبوت را به نسل‌های بعدی و فرزندان خود برسانیم.ما تنها در قبال شیعیان مسئولیت نداریم، بلکه تمامی انسان‌ها حتی آن‌ها که بر اثر غفلت ما از اسلام جدا شده‌اند و تک‌تک نسل مسلمان امروز امانات امام صادق(علیه‌السلام) هستند و این وظیفه سنگین ماست که با لطایف‌الحیل به‌سوی اسلام رهنمونشان شویم.

 

و در آخر باید به این مهم توجه داشت که احیای امر خدا در بیان صحیح آن است. به فرموده امام رضا (علیه‌السلام) «اگر مردم خوبی‌های کلام ما را ببینند خودشان مشتاقانه از ما تبعیت می‌کنند.» ما باید بدانیم در معرفی معارف اسلامی با دل‌های انسان‌ها سروکار داریم و باید دل‌ها را متوجه کلام حق کنیم.