این روزها شاید سخت بتوانیم آدم‌هایی را پیدا کنیم که اهل کتابخانه و مطالعه کتاب‌های چند صدصفحه‌ای باشند. البته اقتضای زمانه است؛ عصر دیجیتال و کتاب‌های آنلاین و به قول معروف E.book ها کمی کار کتابخانه‌ها را از رونق انداخته‌اند.

 

اما اینجا کتابخانه موسسه زیتون! ظاهرش کمی با کتابخانه‌های معمولی تفاوت دارد؛ دقیق‌تر اینکه ابتدای وارد شدن به کتابخانه موسسه زیتون، قدم زدن در حیاط باصفای موسسه است با گلدان‌های رنگ‌به‌رنگ و پرنده‌هایی که هرچند دقیقه یک‌بار با هواپریدنشان شوک به جانت وارد می‌کنند.

 

سالن کتابخانه در طبقه دوم ساختمان قرار دارد؛ یک فضای آرام و دلنشین با دیوارهای سبز رنگ که خودش آرامش محض است و انبوهی از کتاب‌ها که خیلی منظم در قفسه‌ها جا خشک کرده‌اند. پیدا کردن کتاب در این کتابخانه کار زیاد سختی نیست نه اینکه حجم قفسه‌ها و تعداد کتاب‌ها اندک باشد بلکه به خاطر حضور یک کارشناس کار بلد و مسلط که نقشه قفسه‌ها و جانمایی کتاب‌ها را مثل کف دستش می‌شناسد.

 

«ساغر مکاریان» دانشجوی کارشناسی ارشد «مدیریت اطلاعات» دانشگاه «تربیت مدرس» از ابتدای امسال مسئولیت این کتابخانه را بر عهده گرفته و طبق گفته‌های خودش از همان روزهای اول،کارش را با جدیت آغاز کرده و ساعت‌ها و بیشتر از آن هفته‌ها برای سازماندهی کتاب‌ها و مجلات وقت گذاشته است.

 

 

وقتی از خانم مکاریان در مورد فرایند سازمان‌دهی کتابخانه و ساختار چینش کتاب‌ها سوال کردم این‌طور توضیح داد که شروع دوباره فعالیت کتابخانه تخصصی امام حسین(علیه‌السلام) با ثبت اطلاعات کتابشناختی منابع مکتوب آغاز شد که برای این کار از نرم افزار کتابخانه ای «پارس آذرخش» کمک گرفتیم. بدین ترتیب موفق به تکمیل بانک اطلاعات کتابخانه جهت بارگذاری در وب سایت اختصاصی کتابخانه شدیم. چینش منابع فیزیکی یا به زبان ساده کتاب‌های موجود بر اساس رده یا همان سرعنوان های موضوعی محتوای کتاب‌ها فراهم شد. پس از روند بارگذاری اطلاعات کتابشناختی و سازماندهی، تمام کتاب‌ها و مجلات موجود صاحب شناسه خاص خود شدند و بر اساس رده‌بندی تعیین شده در قفسه‌ها قرار گرفتند.

 

البته علاوه بر کتاب، تعداد زیادی از مجلات از جمله نشریه «خیمه»، «ندای اسلام»، «چلچراغ» « مهرنامه » و «همشهری» در این کتابخانه وجود دارد که به محض انتشار شماره جدید، مجلدات به کتابخانه تزریق می‌شوند.

 

موسسه زیتون در راستای راه‌اندازی و تقویت کتابخانه دیجیتال، اقدام به بارگذاری محتوای موضوعی در حوزه کتابخانه تخصصی امام حسین(علیه‌السلام) در کتابخانه مجازی خود نموده‌است که شامل 10 ها هزار نسخه عنوانی از منابع دیجیتال در قالب محتوای مکتوب، فیلم، صوت و تصویر است. فاز اول کتابخانه دیجیتالی امام حسین(علیه‌السلام)  در سال 1399 با دو زبان فارسی و انگلیسی رونمایی خواهد شد.

 

مکاریان البته از امکان جدید این کتابخانه هم گفت و اظهار داشت: تمام مخاطبان و علاقه‌مندانی که نیازمند کتاب هایی مرتبط با وجود مقدس امام حسین((علیه‌السلام) هستند که در کتابخانه موجود نیست می‌توانند نام کتاب موردنظر خود را به نشانی پست الکترونیکی info@hussainlib.com ارسال نمایند تا کتاب‌ها تهیه و در اختیار کاربران قرار گیرد.

 

 

کارشناس کتابخانه موسسه زیتون به مخاطبان و پژوهشگران اطمینان می‌دهد این کتابخانه تخصصی با فعالیت گسترده و بهره‌مندی از بیش از هزار عنوان کتاب فیزیکی و نیز منابع دیجیتالی و سمعی- بصری منابع مورد نیاز علاقه‌مندان و پژوهشگران در زمینه امام حسین(علیه‌السلام)) را در اختیار ایشان قرار خواهد داد.

 

خلاصه که حال و هوای کتابخانه این روزها دیدن دارد، همه‌چیز مرتب و آماده برای یک کتاب‌گردی با عطر سیب و یاد امام حسین(علیه‌السلام) است. اینجا هوای کتابخانه موسسه زیتون، حال آدم را خوب می‌کند، اینجا روحتان نفس می‌کشد.

 

اگر شما هم علاقه‌مند به عضویت در این کتابخانه و استفاده از منابع موجود آن هستید می‌توانید به نشانی خیابان ظفر-خیابان مطهری- بن‌بست صفایی- شماره هفت- طبقه دوم مراجعه کنید. البته یادتان باشد عضویت در این کتابخانه کاملاً رایگان است.