دانشنامه تخصصی امام حسین (ع)

ضرورت معرفی امام حسین (ع)

ویکی حسین

امام حسین (ع) و واقعه عاشورا در میان شیعیان، مسلمانان و حتی دیگر جوامع موضوعی شناخته شده است؛ چرا که بی تردید حماسه عاشورا شگفت ‌انگیزترین و عبرت ‌آموزترین حادثه آفرینش است. همه حق‌ جویان و عدالت‌ خواهان وامدار این حماسه ‌اند. برخی تاریخ ‌شناسان ژرف‌نگر، عاشورا را مبدا حقیقی تاریخ اسلامی می‌ دانند و معتقدند اگر عاشورا نبود، از اسلام ناب محمدی اثری باقی نمی ‌ماند؛ بنابراین شناخت امام حسین (ع) و عاشورا یعنی شناخت اسلام ناب محمدی (ص).

شناخت امام حسین (ع) و هر یکی از پیشوایان با پژوهش‌ های علمی و روشمند تحقق می‌ یابد، که لازمه آن حضور محققان با تخصص ‌های گوناگون در مراحل مختلف پژوهش است. به انجام رساندن چنین پژوهش‌ هایی بی‌ شک ظرفیت گسترده فرهنگ عاشورا و جایگاه ویژه آن حضرت را در جهان اسلام، به ویژه نزد پیروان اهل‌ بیت (علیهم السلام) روشن می ‌سازد؛ موضوع امام حسین (ع) را به عنوان اصلی ‌ترین مسئله مطرح در مکتب تشیع در سطح دانشگاه‌ ها و توانمندترین دانشمندان و کارشناسان مورد توجه قرار می‌ دهد و نخبگان را به سمت تحقیق سوق می‌ دهد، تا ابعاد متنوع و آموزنده امام حسین (ع) و حماسه سرشار از هدایت ایشان را تبیین و تفسیر کنند.

چرا دانشنامه؟

همانطور که می‌ دانید دانشنامه ‌ها منابع مرجعی هستند که اطلاعاتی را در زمینه همه شاخه‌ های دانش یا شاخه خاصی از دانش فراهم می‌ کنند؛ اما دانشنامه ‌ها در ثبت و انتقال دانش از نسلی به نسلی دیگر جایگاه ویژه‌ ای دارند؛ زیرا اطلاعات برای همه جنبه‌ های زندگی مدرن امروزی ضروری است. کیفیت اطلاعات تا حدود زیادی کیفیت تصمیمات را تعیین می‌کند و در نهایت، این تصمیمات بر کیفیت فعالیت‌ها اثر می‌گذارند و نتایج این فعالیت‌ها در کل جامعه نمود می‌ یابد؛ بنابراین، دستیابی به اطلاعات موثق و به‌ هنگام، رمز موفقیت و توسعه در هر جامعه است. انسان ‌ها با آگاهی از این امر، در طول تاریخ به طرق مختلف اقدام به جمع ‌آوری و انتشار اطلاعات کرده ‌اند.

مداخل دانشنامه امام حسین (ع)

­دانشنامه‌ ها منابع مرجع هستند؛ از همین رو بسیار بیشتر از هر اثر علمی باید با روش ‌های علمی نگاشته شوند. دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) بر اساس روش ‌های علمی و با استفاده از منابع معتبر و استوار و همچنین مبتنی بر اصول پژوهش در موضوعاتی همچون زندگینامه، جغرافیا، هنر، تاریخ، ادیان و مذاهب، آیین ‌ها و مراسم‌ ها، مفاهیم، اماکن، نهادها، آثار و بازنمایی، قومیت‌ ها و گروه ‌های اجتماعی و فرهنگ مادی به جمع ‌آوری مداخلی که زیر نظر متخصصان همان موضوع نوشته شده است، می‌ پردازد.

چرا دانشنامه اینترنتی؟

راه‌ اندازی دانشنامه، به خصوص شکل اینترنتی آن، بهترین و کارآمدترین شیوه برای نشر پژوهش‌ های شکل گرفته در خصوص موضوعات مختلف، به ‌ویژه موضوع امام حسین (ع) است. دانشنامه ‌های الکترونیکی با اتکا به فناوری پیشرفت ه‌ایی که بر آن بناشده ‌اند، امکانات بسیاری را در اختیار می‌ گذارند که پیش از این هرگز، منابع چاپی این امکانات را نداشته‌ اند. این‌ها و برخی دیگر از اسباب و علل، زمینه‌ ساز پرداخت به دانشنامه ‌ای تخصصی درباره امام حسین (ع) است.

موسسه زیتون در راستای بازنگری و بازنگاری تخصصی موضوع امام حسین (ع) و پاک‌سازی و آگاهی‌ بخشی درباره شخصیت امام حسین (ع) گام برمی‌ دارد و دانشنامه‌ ای اینترنتی و تخصصی درباره آن حضرت را احداث کرده است.

برای مشاهده وب سایت: wikihussain.com

مشاهده کانال تلگرام: WikiHussain