به گزارش روابط عمومی موسسه زیتون، یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف موجود پیرامون تبلیغ فرهنگ حسینی در فضای رسانه‌ای جهان؛ نبود یا کمبود محتوای صحیح، دقیق، مستند و علمی است.

ضعفی که متاسفانه با اهمال پژوهشگران شیعی و پیروان فرهنگ حسینی، شمار بسیاری از جستجوگران شناخت امام حسین (علیه‌السلام) و جریان تاریخی نهضت عاشورا و مکتب حسینی را در رسیدن به حقیقت ناکام گذاشته است.

جهانی سازی نام سیدالشهدا (علیه‌السلام) و فرهنگ و مکتب ایشان دغدغه‌ای است که سال‌ها محور فعالیت‌های مختلف پژوهشگران فعال در موسسه زیتون قرار گرفته و اکنون با طراحی و اجرای پروژه تصحیح و تولید محتوای تبلیغی در دانشنامه «ویکی پدیا» به عنوان پرکاربرترین دانشنامه آزاد در جهان، تلاش دارد گام بلندی برای رفع این نقیصه بزرگ رسانه‌ای در جهان بردارد.

این پروژه از اواسط مردادماه سال جاری با تلاش گروه پژوهشی پنج‌نفره شامل دو عضو ثابت و سه عضو داوطلب به سرپرستی واحد «ویکی حسین» زیرمجموعه موسسه فرهنگی تبلیغی زیتون در قالب برنامه کاری چهارماهه آغاز به کار کرد.

تشکیل کارگروهی از کاربران متعهد در ویکی‌پدیا جهت تولید محتوای غنی بر اساس منابع معتبر، جلوگیری از سوگیری‌های مغرضانه در فضای مجازی، معرفی علمی و بدون نقص موضوعات مرتبط با شخصیت، سیره و نهضت امام حسین (علیه‌السلام) در کلیه مداخل، رده‌ها و الگوهای حسینی موجود در ویکی پدیا به دو زبان فارسی و انگلیسی از مهم‌ترین اهداف طراحی و اجرای این پروژه است.

از آغاز اجرای این پروژه تاکنون 53 مدخل مرتبط با شهدای کربلا ایجاد، لینک‌های مرتبط اصلاح و صفحه اختصاصی شهدای کربلا در نسخه زبان انگلیسی تکمیل شده است. همچنین ایجاد 25 مدخل به همراه اصلاح لینک‌ها و تکمیل صفحه فهرست شهدای عاشورا در نسخه زبان فارسی به انجام رسیده است.

اصلاح رده‌بندی فرزندان امام حسین (علیه‌السلام)، ایجاد صفحه مرتبط با سخنرانی حضرت زینب (سلام الله علیها) به زبان فارسی و ایجاد و اصلاح صفحه مرتبط با همسران امام حسین (علیه‌السلام) در دو نسخه فارسی و انگلیسی و .... حاصل بخش دیگری از تلاش اعضای این کارگروه است.

نکته قابل توجه اینکه پیش از آغاز فعالیت این کارگروه، با همکاری آکادمی زیتون کارگاه آموزش ویکی‌نویسی جهت ارتقا دانش و افزایش مهارت علاقه‌مندان به تولید محتوا در ویکی‌پدیا برگزار شد و نهایتا از شرکت‌کنندگان در این کارگاه خانم‌ها «دلال زاده»، «فرجی» و «علی نظری» به عنوان نیروی داوطلب جهت مشارکت در پروژه تولید محتوای تبلیغی ویکی‌پدیا فعالیت خود را آغاز کردند.

البته انجام این پروژه با مشکلات و دست اندازی‌هایی نیز مواجه بوده است. وب‌سایت ویکی‌پدیا به دلیل سخت‌گیری‌های زیاد در استفاده از واژه‌های شیعی از جمله شهید، امام و ... محدودیت بسیاری در مسیر انجام این پروژه ایجاد کرده است.

از دیگر مشکلاتی که در پیشرفت پروژه به نوعی اختلال ایجاد کرده؛ درج برچسب‌هایی مانند کمبود منابع، اصلاح نوشتار عربی و ... بر صفحات ایجاد شده و حذف مقاله توسط کاربران اصلی است. حتی در مواردی نیز موجب لغو فعالیت اکانت‌هایی می‌شود که به تولید محتوا مشغول هستند و این تناقضی آشکار با سیاست‌های ویکی پدیا است.

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه این اقدامات در نسخه فارسی شدت بیشتری دارد و خوشبختانه در نسخه انگلیسی به محض ارتقای منابع و لینک دهی مناسب، مشکل برچسب نقص مقاله مرتفع می‌شود اما در زبان فارسی هنوز راه حل کلی حاصل نشده است.

علیرغم موانع و مشکلات و کمبودهای موجود، موسسه زیتون و کارگروه تولید محتوای تبلیغی در ویکی پدیا ، تمام تلاش خود را برای پررنگ‌تر کردن نام و سیره و مکتب امام حسین (علیه‌السلام) به کار خواهد گرفت و در این مسیر دست یاری تمام پژوهشگران و علاقه‌مندان به جهانی شدن فرهنگ حسینی به گرمی می‌فشارد.