دم دمای محرم که می‌شود خیلی‌ها بار سفر می‌بندد به قصد زیارت. زن و مرد، خردسال، پیر و جوان. تکاپوی زیارت را از بی قراریشان می‌شود فهمید. اما خیلی‌های دیگر سهمشان از این سفر می‌شود حسرت؛ حسرت زیارت. زنان و مردان سالخورده‌ای که هر روز از سال‌های زندگی‌شان را به هفته‌ها و ماه‌های سال بعد گره می‌زنند به این امید که دری با تخته‌ای جور بشود و قرعه بالاخره به نامشان بیفتد و بشوند زائر کربلا. اگر از احوال دلشان بپرسی پر است از شوق زیارت اما حال دستانشان ناخوش از بضاعت اندکشان برای رفتن است. این روزگار خیلی از آدم‌های دور و بر ماست.

 

اما در همین روزگار آدم‌های دیگری هم هستند که تکاپویشان خوب کردن حال دل‌های در حسرت مانده است. دست‌ها و دل‌هایی که نه فقط دم دمای ماه محرم که هر روز و هر هفته و هر ماه تلاش می‌کنند برای تدارک اسباب این سفر. یکی از این بانیان خیر جایی است به نام «صندوق قرض‌الحسنه زیارت»

آبان ماه سال 95، موسسه زیتون محملی شد برای بانیان خیر و افرادی که قصد داشتند از محل پس‌اندازهای شخصی و در کنار آن کمک‌های مردمی بانی سفر کربلا شوند؛ برای هر آن کسی که قصد زیارت دارد؛ اما برای جور کردن هزینه این سفر درمانده است.

 

اسم صندوق قرض‌الحسنه که می‌آید، چهره مردی جاافتاده و تسبیح به دست شاید اولین تصویری باشد که به ذهن هر کسی متبادر شود اما دیدن یک جوان 30 ساله، خوشرو، پرمشغله در عین حال سرشار از انرژی به‌عنوان مسئول اجرایی صندوق زیارت در نوع خودش جالب بود و نشستن پای صحبت‌هایش فراتر از یک گفت و گوی رسمی، حلاوت یک همنشینی با عطر زیارت را به کامت می‌ریخت.

 

ابتدای صحبت از «نوید جمشیدنژاد» در مورد وجه تمایز این صندوق با دیگر نهادها و موسساتی با عملکرد مشابه این صندوق پرسیدیم. در پاسخ به تفاوت ماهوی انفاق و قرض‌الحسنه اشاره کرد و گفت: عمده کسانی که ما به‌عنوان گروه‌های فعال این حوزه می‌شناسیم افرادی هستند که بیشتر انفاق یا کمک بلاعوض می‌کنند؛ در حالی که قرض الحسنه هویتی متفاوت و به‌مراتب بالاتر دارد. با انفاق تنها یک بار فرد می‌تواند به زیارت برود، در حالی که با یک سپرده قرض‌الحسنه تعداد بیشتری از افراد و به دفعات متعدد می‌توانند به زیارت بروند.

 

 

نکته دیگر اینکه افراد بسیاری هستند که مبالغ زیادی را برای این کار هزینه می‌کنند اما مسیر رسیدن پول به مقصد و روش کسب اطمینان از حصول نتیجه بسیار ضعیف است. اما صندوق زیارت سیر مدونی برای کسب اطمینان از هزینه شدن وام برای سفر کربلا دارد. 

 

هر کسی نیازمند کمک هزینه سفر باشد، در نوبت دریافت وام قرار می‌گیرد

مسئول اجرایی صندوق قرض‌الحسنه زیارت شرایط لازم برای دریافت وام از این صندوق را نیز متفاوت از دیگر صندوق‌های مالی اعتباری دانست و گفت: مبنای ما برای پرداخت تسهیلات؛ صرفاً عدم توانایی افراد برای تدارک هزینه سفر به عتبات عالیات است. هر کسی به‌واسطه دریافت این وام دیگر مشکلی برای زیارت رفتن نداشته باشد، به‌عنوان متقاضی وام شناخته شده و در نوبت دریافت تسهیلات قرار می‌گیرد.

 

البته افراد با بضاعت مالی کمتر، شرایط خاص جسمانی و نیز افراد کربلا نرفته در اولویت قرار می‌گیرند. خوشبختانه تا به حال مجبور به اولویت‌بندی نشده‌ و موفق به پاسخگویی به تمام تقاضاها شده‌ایم. طی سه سال فعالیت این صندوق، به میزان 9٫381٫200٫000 ریال از محل صندوق زیارت به‌تمامی متقاضیان بالغ بر 620 نفر تسهیلات تعلق گرفت و از این بابت مشکلی به عنوان کسر بودجه نداشتیم.

 

 

تامین کسر بودجه صندوق؛ نتیجه اعتماد سپرده‌گذاران

جمشیدنژاد با بیان اینکه تاکنون 449 نفر در صندوق زیارت اقدام به سپرده‌گذاری نموده‌اند؛ گفت: حامیان صندوق زیارت با سه روش «سپرده مدت‌دار»، «سپرده عندالمطالبه» و «سپرده بلاعوض» در این امر مشارکت دارند. میزان سپرده‌های بلاعوض از آغاز فعالیت صندوق به میزان 563٫047٫610 ریال بوده است. 

 

به گفته مسئول صندوق زیارت مبلغ 2٫337٫100٫000 ریال به عنوان سپرده مدت‌دار و 1٫440٫600٫000 ریال نیز تحت عنوان سپرده عندالمطالبه از سوی خیران و حامیان صندوق زیارت به این امر خداپسندانه اختصاص یافته است. کمتر از 10 درصد سپرده‌ها به صورت بلاعوض در اختیار صندوق زیارت قرار گرفته است.

 

مسئول اجرایی صندوق زیارت در پاسخ به این سوال که آیا صندوق تاکنون دچار کمبود بودجه شده و مشکلی در اعطای وام به متقاضیان داشته است یا خیر؟ می‌گوید: امسال همانند سال گذشته به دلیل افزایش تقاضای وام در هفته منتهی به ایام اربعین حسینی با مشکل کسر بودجه مواجه شدیم. برای رفع این مشکل از طریق تماس با برخی سپرده‌گذاران و افزایش اعتبار، خوشبختانه این مشکل برطرف شد.

 

البته باید به این نکته هم اشاره شود که 85 درصد از سپرده‌گذاران در زمان سررسید بازپرداخت مبالغ، خواستار تمدید سپرده خود در صندوق هستند یا مبالغ را به‌صورت بلاعوض در اختیار صندوق زیارت می‌گذارند. همه این‌ها نتیجه اعتماد صاحبان سپرده به مجریان و دست‌اندرکاران صندوق است. این اعتماد هم از بازپرداخت به‌موقع سپرده‌ها به صاحبان سپرده، ارائه گزارش سالانه از عملکرد صندوق و ارتباط دوسویه فیمابین نشات می‌گیرد.

 

 

از مسئول صندوق زیارت در مورد نحوه مشارکت «صندوق قبا» در فرایند اعطای تسهیلات صندوق پرسیدیم. جمشیدنژاد در پاسخ گفت: صندوق قرض‌الحسنه قبا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین صندوق‌های قرض‌الحسنه، واسطه رسمی امور وام‌دهی است و صرفاً جهت انجام فرایندهای رسمی امور واگذاری وام، همکاری می‌کند. نگهداری مبالغ سپرده‌گذاری در صندوق قبا این امکان را فراهم می‌سازد تا علاوه بر مشارکت در امور قرض‌الحسنه این صندوق، از ظرفیت دریافت وام، فراتر از مبلغ موجودی به‌واسطه اعتبار موسسه در این صندوق بهره گیریم.

 

از رهاورد این همراهی و تسهیلات این صندوق توانسته‌ایم پاسخگوی تمام تقاضاها باشیم. این صندوق در ایام منتهی به اربعین سال جاری به میزان 1٫400٫000٫000 ریال مشارکت مالی با صندوق قرض‌الحسنه زیارت داشت.

 

ادامه دارد ....